بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه گردشگری مذهبی در شهر نجف عراق
بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر توسعه گردشگری مذهبی در شهر نجف عراق
ولی نعمتی1 ابراهیم برهان طاهر فتاح2 میر حمید سید موسوی3
1) استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشگاه محقق اردبیلی -
2) دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی توسعه جهانگردی، دانشگاه محقق اردبیلی
3) دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت جهانگردی، دانشگاه محقق اردبیلی
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی معماری،عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(4icacu.com)
چکیده :
گردشگری مذهبی که گهگاه گردشگری معنوی نیز نامیده می شود، امروزه رشد قابل توجهی در جهان داشته است. البته بخشی از این موقعیت، ناشی از رشد انفجاری پدیده گردشگری بوده که با افزایش درآمد، توسعه فناوری، گردش اطلاعات یا سایر اقدامات ترویجی مورد حمایت قرار می گیرد. گردشگری مذهبی به دلیل مولفه اولیه آن، یعنی زیارت، اغلب قدیمی ترین شکل گردشگری در نظر گرفته می شود که قدمت آن به هزاران سال قبل می رسد. در این میان، با عنایت به جایگاه ویژه بازاریابی در صنعت گردشگری برای بهره برداری هر چه بهینه تر از ظرفیت های گوناگون این صنعت، به خصوص در حوزه گردشگری مذهبی و گسترش روز افزون فناوری های نوین در حوزه بازاریابی گردشگری و توسعه مفهوم بازاریابی دیجیتال در این بخش، از همین روی، با انتخاب موضوع ذکر شده پژوهش حاضر، بر آن است تا با کسب اطلاعات و داده های لازم و ارائه نتایج مفید و قابل درک، شرایط را برای بهره برداری مناسب از این مفهوم فراهم نماید. در این مطالعه، ضمن بررسی مفاهیمی نظیر گردشگری مذهبی، گردشگران مذهبی و همچنین بازاریابی دیجیتال و با نگاهی بر مطالعات انجام شده در این حوزه و البته ظرفیت های شگرف منطقه مورد مطالعه در زمینه گردشگری مذهبی، نتایج حاصل ارائه شده اند.
کلمات کلیدی :
گردشگری مذهبی
گردشگران مذهبی
بازاریابی دیجیتال
شهر نجف کشور عراق