بررسی و مطالعه اندیشه بدون تصویر ژیل دلوز در آثار پیت موندریان
بررسی و مطالعه اندیشه بدون تصویر ژیل دلوز در آثار پیت موندریان
راحیل واعظ پور1
1) فوق لیسانس نقاشی دانشگاه آزاد تهران مرکز
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی معماری،عمران،شهرسازی،محیط زیست و افق های هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب(4icacu.com)
چکیده :
از نظر دلوز، وظیفه نقاشی آن است که هستی شناسی واقعی و زنده را آشکار نکند بلکه امری مجازی را استخراج و بعنوان بنای یادبود یک رویداد تجسم بخشد. او در اثر خود تفاوت و تکرار ، موازنه ای را میان نظریه اندیشه و نقاشی ایجاد میکندو اعلام میدارد؛ نظریه اندیشه، مانند هنر نقاشی به انقلابی نیاز دارد که هنر را از بازنمایی به انتزاع ببرَد؛ این هدفِ تفکر است. قرابت بین فلسفه و نقاشی، دقیقا همان امکان بروز اندیشه ای است که از محدودیتها و قراردادهای بازنمایی شده میگذرند. قرادادهایی که بر منطق هویت تسلط دارند و تفکر را در قالب تصویر یا دیدگاه بخصوص انسان تحت پوشش قرار میدهند. این مقاله، با تجزیه و تحلیل کار نقاشی پیت موندریان، نشان خواهد داد چگونه در حرکتِ از انتزاع به نمایش، نقاشی در حال حاضر امکان به چالش کشیدن مدل نمایش و کار بدون تصویر را دارد؛ یا ندارد. مشکلی که ابتدا باید به آن توجه داشت این مساله است که چگونه میتوان فاصله نمایش دیداری را پیش برده و به سطح ترکیب وماده بیان کننده فکر رسیدو همچنین ساختارهای جدیدی از بدن و شیوه های جدید بودن را تصور کرد. این پژوهش با هدف بررسی مناسبات فلسفه با نقاشی است که به روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است.
کلید واژه: نقاشی، موندریان، تصویر، فلسفه
کلمات کلیدی :
نقاشی
موندریان
تصویر
فلسفه