معناشناسی نقوش گیاهی و جانوری فرش‌های کرمان در دوره صفوی

معناشناسی نقوش گیاهی و جانوری فرش‌های کرمان در دوره صفوی

فاطمه قوی عرب1 جواد امین خندقی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران،
2) استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکده هنر، موسسه آموزش عالی فردوس، مشهد، ایران،

محل انتشار : پنجمین کنفرانس بین المللی ابعاد نوآوری در هنرهای اسلامی و صنایع دستی(5ircica.ir)
چکیده :
فرش دست‌بافت ایرانی از آن نوع هنرهای کاربردی یا به عبارت بهتر چند بعدی می‌باشد که در کارکردهای متنوع خود از پدیده‌هایی مانند نمادگرایی و اسطوره استفاده کرده است. این هنر جزء مهم‌ترین نمادهای ذوق، هنر و زیبایی فرهنگ و جامعه ایرانی است. دوره صفوی را عصر طلایی هنر ایران، به ویژه فرش‌بافی میدانند. اساطیر و نقوش نمادین که بخشی از فرهنگ و هنر مردم این سرزمین می‌باشند، در زمینه‌های مختلف، از جمله فرش صفوی به گونه بارز نمود دارند. هدف در این پژوهش، بررسی نقوش گیاهی و جانوری فرش کرمان در دور صفوی و دستیابی به معنا و مفاهیم آن‌ها می‌باشد و یافتن پاسخی برای پرسش‌هایی از این قبیل که چه نقوش گیاهی و جانوری در فرش کرمان متعلق به دوره صفوی وجود داشته است و در پس آن‌ها چه معنا و مفاهیمی نهفته است. مطالب این پژوهش به صورت اسنادی و کتابخانه‌ای گردآوری شده و روش تحقیق توصیفی و تحلیلی می‌باشد. برآیند پژوهش فوق نشان دهنده آن است که تشکیل حکومت صفوی و مذهب و بنیان فکری حاکم بر آن نقش مهمی در تغییرات معانی نمادها، نشانه‌ها و الگوهای فرهنگی داشته است. می‌توان گفت که نشانه‌ها در عهد صفوی شکل مذهبی و معنوی به خود گرفته و با معانی خود در دوره‌های قبل فاصله گرفته‌اند که در نتیجه اعتقادات جدید فرمانروایان و حاکمان آن دوران و فضای جدید حاکم بر جامعه است.
کلمات کلیدی : معنا نقوش گیاهی نقوش جانوری فرش کرمان دوره صفوی