تاثیر پاندمی کرونا بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان ابتدایی

تاثیر پاندمی کرونا بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان ابتدایی

حافظ تره باری1 رعنا یعقوبی2

1) دکتری تخصصی علوم تربیتی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس بنت الهدی صدر، اردبیل،
2) دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر، اردبیل،

محل انتشار : اولین همایش ملی علمی دانشجویی روان‌شناسی(cpssuma.ir)
چکیده :
به دنبال شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و لزوم تداوم آموزشی در سال تحصیلی، معلمان ناگزیر از ارائه آموزش در شبکه‌های اجتماعی گردیدند (محمدی و همکاران ۱۳۹۹). هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر ویروس کرونا بر اشتیاق به تحصیل دانش آموزان ابتدایی بوده است، روش پژوهش، کیفی با رویکرد روایت پژوهی می‌باشد. روش گردآوری اطلاعات مصاحبه با معلمان و دانش آموزان و منابع علمی و کتاب خانه ایی بود که مصاحبه با ۳ معلم و ۲ دانش آموز انجام شد. با انجام مصاحبه آگاهی از تجربه زیسته معلمان و نظریات تعدادی دانش آموز کسب گردید که در قالب روایت در مقاله ذکر شده است. بعد از اتمام روایت، کدگذاری روایت انجام گرفت تا تحلیل روایت به سهولت انجام گیرد، کدگذاری در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی صورت گرفت تعداد کدهای اولیه ۵۲ مورد بوده است که بعد از مرور این کدها فرایند ادغام و حذف و گزینش انجام شد که با انجام این مرحله تعداد کدها به ۳۹ مورد کاهش یافت، سپس مقوله بندی انجام گرفت که تعداد مقوله‌ها نیز ۶ مورد است. در این راستا ویژگی‌های مثبت و منفی آموزش مجازی و چگونگی تأثیر ویروس کرونا بر اشتیاق به تحصیل استخراج گردید، یافته‌ها نشان داد، ویروس کرونا و شرایط قرنطینه بر اشتیاق و انگیزه برای یادگیری دانش آموزان ابتدایی تأثیر گذاشته و باعث کاهش اشتیاق شده است. با توجه به مشکلاتی که در آموزش مجازی موجود است روش‌های به کار گرفته شده توسط معلمان برای تدریس خیلی مؤثر بوده و بر اشتیاق دانش آموزان برای تحصیل اثر گذاشته است و روش‌های مؤثر باعث افزایش انگیزه گردیده است. همچنین به دلیل وجود شرایط حاضر و استفاده از آموزش غیرحضوری، طراحی زیرساخت‌های منسجم و اثربخش جهت ارائه آموزش مجازی ضرورت می‌یابد (محمدی و همکاران سال ۱۳۹۹).
کلمات کلیدی : ویروس کرونا آموزش مجازی اشتیاق به تحصیل تجربه زیسته معلمان.