کووید ـ 19 و پیامدهای روانی و اجتماعی بر دانش آموزان

صلاح الدین رحمتی1

1) کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور مهاباد، مهاباد، ایران

محل انتشار : سومین همایش ملی آسیب شناسی روانی(asruma3.ir)
چکیده :
هدف از این مطالعه شناسایی پیامدهای روانشناختی و اجتماعی بیماری کووید ـ 19 در دانش آموزان و راهکارهای پیشگیری از این عارضه است. روش علمی تحقيق نيز به صورت توصیفی ـ تحليلی و روش جمع آوری مطالب به صورت کتابخانه ای و جستجو در پايگاه ها و منابع اطلاعات علمی اينترنتی بوده است. نتايج پژوهش نشان می دهد کووید ـ 19باعث سطوح پایین یادگیری، تحریک شناختی ناکافی، مشکلات آموزشی، عدم وجود تعاملات اجتماعی، کاهش زمان آموزش و کیفیت نامناسب خدمات آموزش آنلاین، و نابرابری در استفاده از فرصتهای آموزشی، کاهش عملکرد تحصیلی یادگیرندگان به دلیل بسته شدن مدارس، تأثیر منفی بر عملکرد تحصیلی روانی دانش آموزان گذاشته است. همچنین این بیماری موجب اضطراب، افسردگی و اختلالات رفتاری، پریشانی عاطفی، خشونت خانوادگی، ترس از دست دادن والدین، مشکلات رفتاری و هیجانی، مشکلات خودتنظیمی، اضطراب و ترس، تجربۀ بدرفتاری و آزار هیجانی، خلق افسرده و استرس در دانش آموزان می شود. آسیب‌های اجتماعی همچون افزایش اعتیاد، طلاق، خشونت و در کنار آن کاهش کیفیت زندگی، نشاط و امید اجتماعی در دوران این بیماری قابل مشاهده است. ارائۀ آموزش های مجازی در زمینۀ بیماری کرونا، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، افزایش امید تحصیلی و بهزیستی تحصیلی، سرسختی روانشناختی به عنوان یک ویژگی فردی، تفکر ذهن آگاه، آموزش مثبت گرا و فراشناخت، فعالیت ورزشی منظم، مهارتهای مدیریت اضطراب، استفاده از روانشناس و مشاور در محیط درمانی، برنامه آموزش مهارتهای حل مسئله اجتماعی می تواند در کاهش این اپیدمی می-تواند مؤثر باشد.
کلمات کلیدی : کووید ـ 19 دانش آموزان پیامد های روانی ـ اجتماعی