بررسی نقش ذهن آگاهی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری

بررسی نقش ذهن آگاهی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری

تکتم سادات جعفر طباطبایی1 زهرا قبادی مهر2

1) استادیار،گروه روانشناسی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.
2) دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران.

محل انتشار : دومین همایش بین المللی روانشناسی کودکان استثنایی(peecuma.ir)
چکیده :
توجه به مشکلات مرتبط بازندگی زناشویی والدین دارای فرزند با اختلال یادگیری ضروری است، لذا مطالعه حاضر باهدف بررسی نقش ذهن آگاهی در سازگاری زناشویی والدین کودکان دارای اختلال یادگیری انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای دانش‌آموز با اختلال یادگیری خاص شهر ناحیه یک کرج در سال تحصیلی 1402-1401 بودند؛ که 100 نفر از جامعه هدف به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، ابزار جمع‌آوری اطلاعات پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های ذهن آگاهی براون و رایان (2003) و سازگاری زناشویی باسبی و همکاران (1995) بود. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از میانگین، انحراف معیار و آزمون رگرسیون خطی چندگانه با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایج نشان داد بین ذهن آگاهی با سازگاری زناشویی والدین دارای فرزند با اختلال یادگیری رابطه مستقیمی وجود دارد و همچنین ذهن آگاهی توانایی پیش‌بینی سازگاری زناشویی را داشت (01/0>p). بر اساس اهمیت ذهن آگاهی با سازگاری زناشویی، باید نسبت به اهمیت ذهن آگاهی و چگونگی شکل‌گیری و تقویت آن اطلاع‌رسانی شده و سعی شود که خودشناسی و مدیریت خود و تکیه‌بر توانمندی‌های فردی در بهبود روابط از سوی زوجین موردتوجه قرار گیرد.
کلمات کلیدی : ذهن آگاهی سازگاری زناشویی اختلال یادگیری.