بررسی عملکرد مخلوط‌هاي آسفالتی حاوی فیلرهای مصنوعی در دماي پایین

بررسی عملکرد مخلوط‌هاي آسفالتی حاوی فیلرهای مصنوعی در دماي پایین

ساسان وهابی کُمساری1 علی قنبری2

1) مدیر عامل، شرکت دانش بنیان بین المللی مشاوره و ساخت سلامت سبز ایما، تهران
2) کارشناس ارشد مهندسی عمران، گرایش راه و ترابری، شرکت اوج گستر فرزانگان

محل انتشار : اولین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و فن آوری های نو(secongress.com/1st)
چکیده :
هر مخلوط آسفالتی متشکل از قیر، مصالح سنگی درشت دانه، ریز دانه و فیلر ها می باشند. در این پژوهش اثر فیلرهای مصنوعی مانند سیمان ، سرباره آهن و آهک مورد مطالعه قرار گرفته است. جهت ارزیابی تاثیر فیلر های فوق بر روی دمای پایین مخلوط های آسفالتی از آزمایش خمش نیم دایره استفاده شده که جهت تعيين مشخصات مکانيک شکست مخلوط‌هاي آسفالتي گرم در دماهاي پایین با قیر PG 58-22 مورد ارزیابی قرار گرفت. قیر خالص با نسبت های مختلف از فیلر ها ترکیب شدند که نتایج بدست آمده از آزمایش خمش نیم دایره نشان داد، که نیروی شکست تمامی مخلوط‌ها حداقل در یک نمونه بیشتر از نیروی شکست مخلوط حاوی فیلر شاهد می‌باشد. میانگین انرژی شکست مخلوط حاوی 70 درصد سرباره آهن بیشتر از تمامی مخلوط‌ها می باشد. پس از مخلوط حاوی فیلر سرباره آهن، مخلوط‌های حاوی فیلر سیمان نیز دارای انرژی شکست بیشتری نسبت به سایر ماستیک‌ها می‌باشند و همچنین با توجه به نتایج حاصله می‌توان ابراز داشت که کلیه فیلرهای این مطالعه می‌توانند جایگزین مناسبی برای فیلر شاهد در مخلوط آسفالتی به منظور افزایش خواص عملکردی در دماهای پایین شود.
کلمات کلیدی : سیمان آهک سرباره فولاد دمای پایین خمش نیم دایره.