بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر بوانات در سال 91-90

بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر بوانات در سال 91-90

عبدالمحمد طاهری1 سارا زیارت زاده2

1) دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری(3meaconf.com)
چکیده :
هدف از انجام این پژوهش بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی به شیوه شبه آزمایشی به کمک دو گروه گواه و کنترل می¬باشد . با توجه به این هدف، تأثیر یادگیری مشارکتی بر رشد مهارت های اجتماعی و هر یک از مؤلفه های آن شامل احترام به دیگران، همکاری، انجام وظیفه، رعایت مقررات، انجام کار در برابر دیگران، دوست یابی، سؤال کردن، گوش دادن، مسئولیت پذیری، دادن جواب نه به دیگران و پذیرش جواب نه از دیگران و شرکت در فعالیت های گروهی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری این پژوهش دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر بوانات در سال 91-90 بوده اند که جمعأ شامل 75 دانش آموز بوده که از بین آنان 49 نفر بصورت تصادفی بعنوان نمونه پژوهش انتخاب و در دو گروه جای داده شدند. هر دو گروه با استفاده از آزمون رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی و پرسشنامه واینلند مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 20 هفته تحت آموزش به شیوه مشارکتی قرار گرفت و گروه گواه نیز به شیوه معمول و سنتی مدارس تحت آموزش بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. به منظور بررسی فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون T استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که روش تدریس مشارکتی در مقایسه با روش سنتی تدریس توانسته است مؤلفه های مهارت های اجتماعی شامل همکاری، انجام وظیفه، انجام کار در برابر دیگران، دوست یابی، سؤال کردن و شرکت در فعالیت های گروهی را بهبود بخشد. در حالی که روش یاددهی-یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی احترام گذاشتن به دیگران، رعایت مقررات، گوش کردن، مسئولیت پذیری و پذیرش جواب نه از دیگران تفاوتی با روش معمول تدریس نداشت. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آنست که روش یاددهی-یادگیری مشارکتی به عنوان یکی از روش های نوین تدریس می تواند تا حدودی در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان مؤثر باشد.
کلمات کلیدی : یادگیری مشارکتی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر