ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
ارزیابی میزان پایداری هنرستان¬های نوساخت بر اساس روش¬های اجرایی و مصالح به کار رفته در ساختمان
محمدحسین عابدی1 محمدرضا عابدی2
1) دانشجوی دوره دکترای معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات،تهران،ایران
2) دانشجوی دوره کار شناسی ارشد معماری ،دانشکده هنر و معماری ،دانشگاه آزاد واحد آزاد شهر ، ایران
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در عمران، معماری و شهرسازی
(2cauconf.com)
چکیده :
امروزه منابع انرژي تجديدناپذير رو به اتمام است و همچنین استفاده اين منابع باعث تخريب محیطزیستمیباشد، به همین دلیل توجه كشورها به سوي استفاده از منابع انرژی تجديدپذير و گسترش مفهوم توسعه پايدار، بيش از پيش جلب شده است.شكي نيست كه بهينهسازي مصرف انرژي ميتواند كمك بزرگي به رشد و توسعه باشد.حفظ و حراست از منابع طبیعی جهان، کاهش آلودگی هوا و سایر آلودگیهای محیطی، حفاظت ازلایه ازن، بهداشت جسمی و روانی، آینده بشریت و... از موضوعاتی است که مطرح بوده و ضرورت آن روز به روز آشکارتر میشود. ساختمانهای پایدار میتوانند در کنترل مصرف انرژی و حفظ منابع طبیعی راهگشا باشند. از آنجا که یکی از مهمترین بناها در شهرها، فضاهای آموزشی هستند، رویکرد معماری پایدار در طراحی این فضاها میتواند علاوه بر صرفهجویی در انرژی و کاهش اثرات زیستمحیطی باعث آموزش موثر در دانش آموزان شود که علاوه بر رعايت نكات اساسي ساختمانهايسبز و صرفهجويي در مصرف انرژي، وجود چنين فضاهاییبه عنوان ابزار آموزشي، براي آموزش شيوههاي پايدار به دانشآموزان است. اين مقاله ابتدا به بررسی مدل توسعهپایدار و سپس معماري پایدارمی¬پردازد و پس از معرفی عوامل معماری پایدار در فضاهای آموزشی به بررسی این عوامل در یک هنرستان نوساخت پرداخته می¬شود.هدف اصلي مقاله بررسی میزان اثر بخش بودن روش¬های ساخت و مصالح به¬کار رفته در پابداری فضاهای آموزشی و به طور خاص هنرستان¬های نوساخت می¬باشد. روش تحقيق از نوع توصيفي –تحليليمیباشد و ماهیت دادهها از نوع کیفی و کمی است در این تحقیق از روش اسنادی برای جمعآوری دادهها استفاده شده است.
کلمات کلیدی :
مدرسه پایدار
هنرستان نوساخت
مصالح بومی
معماری پایدار
توسعه پایدار