بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی

بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی

صدیقه یاسمی1 سجاد الماسی2 شیدا عباسی3

1) کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه خوارزمی واحد تهران،
2) کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد،
3) کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه،

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
زمینه و هدف: کیفیت زندگی و شادکامی مفاهیم وسیعی هستند که همه ی ابعاد زندگی از جمله سلامت را در برمی گیرند. ازآنجایی که معلمان از مهم ترین قشرهای جامعه محسوب می شوند، این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی صورت گرفته است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری آن را کلیه ی معلمان ابتدایی شهرستان چوار (استان ایلام) تشکیل می دهد که در سال تحصیلی 95-1394 مشغول به تدریس بودند. نمونه گیری به روش تصادفی ساده بود. بدین منظور 58 نفر از معلمان ابتدایی انتخاب و به پرسشنامه شادکامی آکسفورد (OHI) و پرسشنامه کیفیت زندگی (SF-36) پاسخ دادند. داده ها به کمک نرم افزار spss نسخه20 با استفاده از آزمون های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی و درصد فراوانی) و آمار استنباطی (همبستگی و رگرسیون همزمان) تحلیل شدند. یافته ها: نشان داد شادکامی با ابعاد کارکرد جسمی (420/0= r)، سلامت هیجانی (275=r )، انرژی (663/0= r) ، بهزیستی هیجانی (415/0= r)، کارکرد اجتماعی (508/0= r) سلامت عمومی(431/0= r) همبستگی مثبت و معناداری دارد و بین شادکامی و ابعاد مشکلات جسمی و درد همبستگی وجود ندارد. نتایج رگرسیون حاکی از آن است 56/0 درصد از واریانس شادکامی توسط ابعاد کیفیت زندگی تبیین می شود که در این میان بعد انرژی بیشترین سهم را در پیش بینی داشته است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش، هرگونه اقداماتی که در راستای بهبود کیفیت زندگی صورت گیرد ارتقاء و بهبود شادکامی را به دنبال خواهد داشت.
کلمات کلیدی : کیفیت زندگی شادکامی معلمان ابتدایی