بررسی پژوهشی میزان سنجش اثربخشی تحليلی رفتار متقابل با درمان شناختی در بهبود علائم مرضي شكست عاطفي دانشجويان

بررسی پژوهشی میزان سنجش اثربخشی تحليلی رفتار متقابل با درمان شناختی در بهبود علائم مرضي شكست عاطفي دانشجويان

توحید میدانی1

1) بررسی پژوهشی میزان سنجش اثربخشی تحليلی رفتار متقابل با درمان شناختی در بهبود علائم مرضي شكست عاطفي دانشجويان

محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی(2hpsconf.com)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر مقايسه اثربخشي درمان تحليل رفتار متقابل و درمان شناختي- رفتاري در بهبود علائم مرضي شكست عاطفي دانشجويان بوده ، بررسي حاضر به روش نيمه آزمايشي تك موردي و از نوع خط پايه چندگانه انجام شده بدين منظور شش مراجع (پنج دختر و يك پسر) به شيوه ي نمونه گيري هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفي در دو گروه جاي داده شدند و هر گروه با يكي از دو روش ياد شده تحت درمان قرار گرفتند. مراجعين در مرحله ي پيش از درمان (خط پايه)و در طي جلسه هاي اول، سوم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، يازدهم و جلسه آخر (جلسه چهاردهم ) و مراحل پيگيري سه ماهه و شش ماهه پرسشنامه هاي ضربه عشق، افسردگي، اضطراب، و نشخوار فكري را تكميل كردند. همچنين در مرحله پيش از درمان، پرسشنامه3 ميلون را براي شناسايي الگوهاي باليني شخصيت كامل كردند . براي تحليل داده ها از دو روش معناداري باليني و شاخص درصد بهبودي استفاده شده نتايج نشان داده كه هر دو روش درماني تحليل رفتار متقابل و شناختي- رفتاري در بهبود علائم مرضي شكست عاطفي اثربخش بوده اند و مقايسه ي نمرات مراجعين حاكي از آن است كه تحليل رفتار متقابل در اكثر آماجها توانسته است تغييرات چشمگيرتر و پايدارتري ايجاد كند ولي نمرات سلامت روان در هر دو درمان تقريباً يكسان بود. تحليل رفتار متقابل با توجه به فرآيند درماني- فني متفاوت و عميق تري كه نسبت به درمان شناختي رفتاري دارد در بهبود علائم مرضي دانشجويان داراي شكست عاطفي از اثربخشي بهتر و پايدارتري برخوردار است.
کلمات کلیدی : واژه هاي كليدي: درمان تحليل رفتار متقابل درمان شناختي- رفتاري علائم مرضي ضربه عشق شكست عاطفي