بررسی نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در توانمندی روانی آموزگاران
بررسی نقش مهارتهای ارتباطی مدیران در توانمندی روانی آموزگاران
رضا حسین پور1
1) استادیار دانشگاه جامع امام حسین(ع)
محل انتشار :
دومین کنفرانس بین المللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی(2ibsconf.com)
چکیده :
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین مهارتهای ارتباطی مدیران با توانمندی روانی آموزگاران بود. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه آموزگاران مقطع ابتدایی شهر پلدختر به تعداد 152 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 108 نفر تعیین و به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی زارعی متین و توانمندی روان شناختی اسپریتزر استفاده شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده ها علاوه بر شاخص های آمار توصیفی از جمله میانگین، و انحراف معیار از آزمون های آمار استنباطی مانند آزمون کولموگرف اسمیرنوف و ضریب همبستگی پیرسون ستفاده شد . نتایج بررسی فرضیه های جزیی تحقیق نشان داد رابطهی معنیداری بین خودگشودگی مدیران و توانمندی روانی کارکنان وجود ندارد، رابطهی معنیداری بین همدلی مدیران و توانمندی روانی کارکنان وجود ندارد، رابطهی معنیداری بین حمایتگری مدیران و توانمندی روانی آموزگاران وجود دارد، رابطهی معنیداری بین مثبتگرایی مدیران و توانمندی روانی آموزگاران وجود دارد، رابطهی معنیداری بین خودنظمی مدیران و توانمندی روانی آموزگاران وجود دارد، رابطهی معنیداری بین مهارت اجتماعی مدیران و توانمندی روانی معلمان وجود دارد، رابطهی معنیداری بین نفوذآرمانی و الهامبخشی مدیران و توانمندی روانی آموزگاران وجود دارد و رابطهی معنیداری بین تحریک خردمندانهی مدیران و توانمندی روانی آموزگاران وجود دارد همچنین نتایج بررسی فرضیه کلی تحقیق نشان داد بطور کلی بین مهارتهای ارتباطی مدیران با توانمندی روانی آموزگاران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد .
کلمات کلیدی :
مهارتهای ارتباطی
توانمندی روانی
مدیران
آموزگاران
آموزش و پرورش