اثر بخشی درمان های شناختی رفتاری بر بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش علایم در اختلال کم توجهی و بیش فعالی پسران ناحیه چهار شهر اصفهان

علیرضا نریمانی1 سیده فاطمه عمادی2 زهرا رمضانپور سبحانی3

چکیده :
اختلال نقص توجه/ بيش فعالي با مشكلات زيادي همراه بوده و رو شهاي درماني متعددي براي درمان كودكان مبتلا به اين اختلال ارائه شده است. بنابراين هدف اين پژوهش بررسي اثربخشي آموزش درمانهای شناختی رفتاری بر كاهش نشانه هاي اختلال نقص توجه/ بيش فعالي و بهبود سازگاری اجتماعی دانش آموزان بود.مداخلات متعددی برای بهبود این اختلال و به تبع آن بهبود سازگاری اجتماعی این افراد مورد استفاده قرار می گیرد . پژوهش حاضر بر آن است تا اثربخشی درمان های شناختی –رفتاری را بر کاهش علائم و بهبود سازگاری اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی بررسی کند .در این تحقیق از طرح آزمایشی تک آزمودنی با اندازه گیری مکرر و روش A-B-A-B استفاده شد . بدین منظور 15 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه انتخاب و به صورت تصادفي در گروه آزمايش و گواه گمارده شدند.گروه آزمايش، آموزش رفتاردرماني شناختی را در 12 جلسه ي 60 دقيقه اي دريافت نمودند. براي جمع آوري داده ها از مصاحبه باليني ساختاريافته، مقياس تشخيصي كوتاه اختلال بيش فعالي/ كم توجهي بزرگسالان كانرزو پرسشنامه سازگاری ویژه دانش آموزان دبیرستانی به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و پس از تکمیل پرسشنامه سازگاری ویژه دانش آموزان دبیرستانی و اختلال کم بیش فعالی و بررسی موقعیت خط پایه به مدت 12 جلسه تحت درمان انفرادی به روش شناختی رفتاری قرار گرفتند. و از تکنیک هایی نظیر : تن آرامی ، ابراز – وجود ، حل مسئله وباز سازس شناختی و ... استفاده شد. در پایان درمان و یک ماه بعد از درمان آزمودنی ها مجددا به پرسشنامه ها پاسخ داده و نمرات آن به عنوان B و A برگشتی استفاده شد .سپس آزمودنی ها مجددا 12 جلسه درمان فردی مانند بار اول دریافت و مجددا در پایان درمان پرسشنامه ها را تکمیل نمودند .در پایان پس از استخراج داده ها ،جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل دیداری نمودار داده ها بر اساس شاخص های آمار توصیفی و نرم افزار SPSS و تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد .یافته های این پژوهش فرضیه اول را که درمان شناختی رفتاری موجب کاهش نشانگان –رفتاری در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی بود ،تایید و فرضیه دوم را که درمان رفتاری شناختی موجب بهبود سازگاری –اجتماعی در افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی بودرا رد نمود .نتیجه این که مداخله شناختی رفتاری موجب کاهش معنا دار –علائم درپسران مبتلا به اختلال بیش فعالی شده است اما نتوانسته به صورت معنا دار سازگاری اجتماعی را در آن ها بهبودبخشد. واژه های کلیدی: درمان شناختی رفتاری ،اختلال بیش فعالی ،سازگاری اجتماعی
کلمات کلیدی : واژه های کلیدی: درمان شناختی رفتاری ،اختلال بیش فعالی ،سازگاری اجتماعی


زبان مقاله : فارسی
محور مقاله : روانشناسی بالینی
محل انتشار : دومین کنفرانس بين‌المللی علـوم انسـانـی، روانـشـنــاسـی و علوم اجتمـاعی
آدرس وب سایت کنفرانس : 2hpsconf.com
ارسال کننده : علیرضا نریمانی
کد IOI مقاله : XYZD-ZZEKH
لینک مستقیم مقاله : https://isnac.ir/XYZD-ZZEKH

مقالات مشابه
  1. اثربخشی آموزش الگوی ارتباط عاطفی پایدار بین معلم و دانش‌آموزان بر سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان دختر پایه دوم دوره متوسطه دوم
  2. بررسی میزان تاب اوری،استقلال طلبی وابهام در کودکان وبزرگسالان بیش فعال درشهرستان گنبد کاووس
  3. رابطه هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی با عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد صفاشهر
  4. بررسی رابطه هوش هیجانی، سبک زندگی و سازگاری اجتماعی در دانشجویان
  5. اثر بخشی درمان های شناختی رفتاری بر بهبود سازگاری اجتماعی و کاهش علایم در اختلال کم توجهی و بیش فعالی پسران ناحیه چهار شهر اصفهان
  6. اثربخشی آموزش مدیریت والدین در بهبود شاخص استرس والدین کودکان دارای اختلال نقص‌توجه ـ بیش‌فعالی
  7. اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی در دوران کودکی
  8. بررسی رابطه سبک های فرزندپروری (سهل گیر، مقتدر و استبدادی) و سلامت روان مادر با سازگاری هیجانی- اجتماعی و تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستان¬های اهواز
  9. اثربخشي گروه درماني شناختي بر سازگاري اجتماعي و خودكارآمدي در زندانيان اردبيل
  10. نقش توانایی حل مسئله اجتماعی و هوش هیجانی در پیش بینی سازگاری اجتماعی در دانشجویان پسرمقطع کارشناسی دانشگاه شهید باهنر کرمان
  11. : بررسي رابطه هوش عاطفي با سازگاري دختران مدرسه راهنمايي سمیه شهرستان کنگاوردر سال 91-90
  12. مقایسه سازگاری اجتماعی و انگیزش پیشرفت دانش آموزان دختر مادران شاغل و خانه دار شهر زابل
  13. مقايسه¬ي سازگاري اجتماعي، هيجاني و تحصيلي در دانش¬آموزان نابینا و عادی
  14. اثربخشی درمان مبتنی بر دلبستگی بر میزان پرخاشگری واضطراب کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش فعالی
  15. پیش بینی سازگاری اجتماعی کودکان کار براساس طرحواره های ناسازگار اولیه
سایر مقالات محل انتشار
  1. بررسی جرم شناختی سوء استفاده جنسی از زنان در محیط کار (با تأکید بر حقوق ایران)
  2. A comprehensive meta-analysis of effectiveness of therapeutic interventions to improve the symptoms of autism in Iran (2005-2013)
  3. بررسی تاثیر فناوری اطلاعات و امکانات آموزشی و امکانات نوین آموزشی در پیشرفت تحصیلی مدارس ابتدایی دخترانه شهرستان شوش دانیال
  4. « خود » شناسی در رویکردهای مختلف (با تاکید بر رویکردهای روان شناختی و دینی-فلسفی)
  5. بررسی میزان آشنایی معلمان مقطع اول دبیرستان با مؤلفه ارزشیابی و کاربرد آن در تدریس دانش آموزان شهرستان آستانه اشرفیه
  6. تاثیر هوشمند سازی مدارس بر افزایش کیفیت تدریس معلمان و نگرش دانش آموزان به یادگیری
  7. اثربخشی آموزش رویکردشناختی رفتاری بر میزان خودکارامدی و منبع کنترل در دانش آموزان دختر
  8. بررسی تأثیر رویکردهای مدیریت دولتی¬نوین به تعهد سازمانی در بانک کشاورزی اصفهان
  9. بررسی ارتباط بین ابعاد کیفیت زندگی و شادکامی در معلمان ابتدایی
  10. بررسي نظام حقوقی اشغال نظامی از منظر حقوق بين‌الملل با تاکید بر جنگ عراق علیه ایران
  11. بررسی رابطه بخشودگی با کمال گرايی معلمان ابتدايی
  12. اصول تربیت دینی از منظر نهج الفصاحه
  13. در جستجوی اثربخشی: بررسی تطبیقی تحلیلی شایستگی‌های اجتماعی در میان معلمان ایران و جهان براساس اسناد بالا دستی
  14. The Effect of Emotionally-Focused Therapy (EFT) on marital adjustment of discord couples
  15. بررسی پیامدهای هیدروپلتیکی بحران آب در منطقه غرب آسیا