معماری اپراخانه گوانگژو و تاثیر آن بر نظام فرهنگی چین
معماری اپراخانه گوانگژو و تاثیر آن بر نظام فرهنگی چین
فاطمه عبدالله پور1 حسین اردلانی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر
2) دانشیار گروه فلسفه هنر
محل انتشار :
هفتمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(8iccacs.ir)
چکیده :
هنر معماری همواره نقش بسزایی در نشان دادن فرهنگ و آئین هر کشور داشته
است. این هنر از دیرباز تا کنون تغییرات زیادی یافته و از سبک سنتی به مدرن تغییر
مسیر داده است. یکی از نمونههای بارز این تغییر، اپراخانه گوانگژو در چین است. این
اپراخانه که توسط زاها حدید طراحی و ساخته شده، به عنوان یکی از مراکز مهم
فرهنگی در جنوب چین شناخته میشود. »اپراخانه گوانگژو به سبب فرآیند ساخت
فوق حرفهای خود و نیز مدیریت صحیح پروژه، توانسته ظرف مدت کوتاهی به مرکز
فرهنگی-بینالمللی جنوب چین تبدیل شود، که شهرهای ماکائو، هنگ کنگ، تایوان
و همچنین مرکز تولیدات فرهنگی آسیا را پوشش میدهد و هنرمندان و
تولیدکنندگان مختلفی را از سراسر جهان جذب مینماید.« )منبع: دیسامگ( یافتهها
نشان میدهد که اپراخانه گوانگژو با معماری خاص خود تأثیرات زیادی بر نظام
فرهنگی چین داشته است. طراحی مدرن و منحصر به فرد این اپراخانه نه تنها
نمایانگر تجدید حیات در هنر و معماری چین است، بلکه نمادی از تلفیق سنت و
مدرنیته نیز میباشد. پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که معماری
اپراخانه گوانگژو چه تأثیری بر نظام فرهنگی چین داشته است و چه عواملی بر
تأثیرگذاری آن اثر گذاشتهاند؟
کلمات کلیدی :
اپراخانه گوانگژو
زاها حدید
نظام فرهنگی