معماری اپراخانه گوانگژو و تاثیر آن بر نظام فرهنگی چین

معماری اپراخانه گوانگژو و تاثیر آن بر نظام فرهنگی چین

فاطمه عبدالله پور1 حسین اردلانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر
2) دانشیار گروه فلسفه هنر

محل انتشار : هفتمین کنفرانس بین المللی و هشتمین کنفرانس ملی عمران، معماری، هنر و طراحی شهری(8iccacs.ir)
چکیده :
هنر معماری همواره نقش بسزایی در نشان دادن فرهنگ و آئین هر کشور داشته است. این هنر از دیرباز تا کنون تغییرات زیادی یافته و از سبک سنتی به مدرن تغییر مسیر داده است. یکی از نمونههای بارز این تغییر، اپراخانه گوانگژو در چین است. این اپراخانه که توسط زاها حدید طراحی و ساخته شده، به عنوان یکی از مراکز مهم فرهنگی در جنوب چین شناخته میشود. »اپراخانه گوانگژو به سبب فرآیند ساخت فوق حرفهای خود و نیز مدیریت صحیح پروژه، توانسته ظرف مدت کوتاهی به مرکز فرهنگی-بینالمللی جنوب چین تبدیل شود، که شهرهای ماکائو، هنگ کنگ، تایوان و همچنین مرکز تولیدات فرهنگی آسیا را پوشش میدهد و هنرمندان و تولیدکنندگان مختلفی را از سراسر جهان جذب مینماید.« )منبع: دیسامگ( یافتهها نشان میدهد که اپراخانه گوانگژو با معماری خاص خود تأثیرات زیادی بر نظام فرهنگی چین داشته است. طراحی مدرن و منحصر به فرد این اپراخانه نه تنها نمایانگر تجدید حیات در هنر و معماری چین است، بلکه نمادی از تلفیق سنت و مدرنیته نیز میباشد. پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که معماری اپراخانه گوانگژو چه تأثیری بر نظام فرهنگی چین داشته است و چه عواملی بر تأثیرگذاری آن اثر گذاشتهاند؟
کلمات کلیدی : اپراخانه گوانگژو زاها حدید نظام فرهنگی