شناسایی عوامل مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی پورتر

شناسایی عوامل مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی پورتر

نغمه باقرنتاج1 حسن سلطانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی. واحد شیراز.
2) گروه مدیریت، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در حسابداری، مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی(meaconf.com)
چکیده :
ایجاد و حفظ یک مزیت رقابتی در محیط کسب‌وکار جدید، برای تولید درآمد کوتاه‌مدت یا تضمین رشد کسب و کار و ماندگاری بلندمدت در بازار کاملاً ضروری است. برای ارائه ارزش برتر به مشتریان، ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا بیش از هر چیز دیگری اهمیت پیدا می‌کند. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی پورتر است. در این پژوهش بر اساس رویکرد فراتحلیل، معیارهای اثرگذار بر مزیت رقابتی شناسایی شد. سپس با استفاده از روش دلفی سه مرحله‌ای به غربالگری این معیارها پرداخته شد. روایی پرسشنامه به کمک روایی محتوایی سنجیده شده و پس از جمع‌آوری داده‌ها، پایایی داده‌های حاصل از پرسش نامه بر اساس آماره آلفای کرونباخ بررسی شده است. نتایج از بخش فراتحلیل 32 مولفه را بر مزیت رقابتی پایدار شناسایی کرده است که در مرحله غربالگری 19 مولفه موثر از نظر خبرگان و متخصصان به عنوان معیارهای مهم و اثرگذار در جهت دستیابی به مزیت رقابتی پایدار از طریق پیاده‌سازی استراتژی‌های رقابتی پورتر در شرکت‌های شهرک‌ صنعتی شهر شیراز معرفی شده است.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: مزیت رقابتی رقابت پایدار استراتژی رقابتی پورتر.