بررسی میزان همخوانی محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدائی با اهداف برنامه درسی ملی

نمایش چکیده اصلی

بررسی میزان همخوانی محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدائی با اهداف برنامه درسی ملی

سید حیدر آذرکسب1 عزت اله نادری2 مریم سیف نراقی3

1) دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی اراک
2) استاد تمام واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی
3) استاد تمام واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

محل انتشار : سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در علوم انسانی(3mrhconf.com)
چکیده :
درس علوم تجربی یکی از درس¬های اصلی دوره¬های تحصیلی است. بررسی میزان همخوانی محتوای کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدائی با اهداف حوزه تربیت و یادگیری علوم تجربی در برنامه درسی ملی هدف پژوهش است. دراین پژوهش روش تحقیق از نظراهداف کاربردی وبه لحاظ شیوه جمع آوری داده ها توصیفی است .جامعه آماری این تحقیق برنامه درسی ملی، راهنمای معلم و کتاب درسی علوم تجربی ششم دوره ابتدائی سال تحصیلی 94-93است، که با روش تحلیل محتوای ویلیام رومی بررسی شده است. یافته¬های حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی ششم ابتدائی ضریب درگیری با متن 77/0، ضریب درگیری باتصاویر1و ضریب درگیری با پرسش های کتاب را 33/2 نمایش می دهد. این مقادیر ضریب درگیری فراگیران با متن و تصاویر کتاب در بین گستره¬ی 4/0 تا 5/1 قرار دارد و از نظر ویلیام رومی به شیوه¬ی فعال ارائه شده است و ضریب درگیری پرسش های کتاب ششم ابتدائی 33/2 غیر فعال می باشد. براساس یافته های پژوهش پیشنهاد بازنگری در طراحی پرسشها و درگیر نمودن فراگیران با کاربرد مهارت های شناختی و انجام آزمایش برای دست یابی به پاسخ ها ارائه گردیده است.
کلمات کلیدی : برنامه درسی ملی تحلیل محتوا علوم تجربی ششم ابتدائی