رابطه الگوهای ارتباطی با رضایت زناشویی والدین دانش اموزان مقطع ابتدایی

رابطه الگوهای ارتباطی با رضایت زناشویی والدین دانش اموزان مقطع ابتدایی

حسنا رستگار ثانی1

1) -گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. -گروه روانشناسی و مشاوره، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه،

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین پژوهشی در علوم انسانی(4achconf.com)
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه الکوهای ارتباطی با رضایت زناشویی والدین دانش اموزان مقطع ابتدایی در ناحیه یک شهر کرمانشاه در سال 1396 صورت گرفته است. پژوهش حاضر یک مطالعه همبستگی است .تعداد 200 نفر (100 مرد و 100 نفر زن) به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب و داده ها با استفاده از پرسشنامه رضایت زناشویی انریچ و ، پرسشنامه الگوهای ارتباطی جمع آوری گردید. یافته ها با نرم افزار 16 SPSS و به کمک روش آماری ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتیجه پژوهش حاضر نشان داد که بین الگوهای ارتباطی با رضایت زناشویی رابطه وجود دارد. خانواده هایی که الگوی ارتباطی آن ها به صورت گفت و شنود است، میزان بالایی از آزادی و راحتی را برای شرکت اعضای خانواده در موضوعات مختلف مهیا می کنند و در تصمیم گیری ها با هم مشارکت دارند. خانواده هایی با الگوی هم نوایی، بیشتر به نقش یکسان سازی نگرش ها، ارزش ها و عقاید تأکید دارند و از کشمکش و تعارضات دوری می کنند و بر همبستگی خانواده با یکدیگر تأکید دارند. ابعاد جهت گیری گفت و شنود و جهت گیری هم نوایی تشخیص واقعی رفتارهای ارتباطی بین اعضای خانواده است. بنابراین کیفیت ارتباط بین زن و شوهر قویترین پیش بینی کننده رضایت زناشویی است
کلمات کلیدی : الگوهای ارتباطی رضایت زناشویی والدین دانش آموزان مقطع ابتدایی.