مدلسازی عددی تونل Dim

محمد شمسی1

1) دانشجوی دکتری مهندسی ژئوتکنیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

محل انتشار : پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(5icsau.com)
چکیده :
امروزه برای کوتاهتر شدن مسیرهای برون شهری به دلیل محدودیت در فضای سطحی نیاز به احداث سازههای زیرسطحی مانند تونلها بیشتر احساس میشود. حفاری تونلها سبب ایجاد تغییراتی در وضعیت اولیه تنشهای داخلی زمین شده و تغییر مکانهایی در محیط اطراف ایجاد میگردد، لذا پایداری این سازهها چه در زمان حفر و چه بعد از حفاری از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله با استفاده از نتایج گزارشهای حاصل از طبقهبندی سنگهای منطقه جنوبی کشور ترکیه (در امتداد دریای مدیترانه) برای احداث تونل Dim اقدام به مدلسازی عددی این تونل با مقطع نعل اسبی با عرض 10 و ارتفاع 8 متر در کیلومتر 180+6 به صورت کرنش مسطح و ﺣﻔﺎﺭﻱ تک ﻣﺮﺣﻠﻪﺍﻱ در نرمافزار FLAC2D نسخه 7 گردید. سپس تغییر مکانهای سه نقطه تونل (سقف، دیواره و کف) قبل و بعد از نصب سیستم نگهدارنده بررسی گردید. نتایج مبین کفایت استفاده از 10 سانتیمتر به عنوان سیستم نگهدارنده موقت تونل شاتکریت بود. همچنین حداکثر تغییر مکانها در سقف تونل و حداکثر تمرکز تنش در دیواره آن مشاهده گردید.
کلمات کلیدی : تونل مدلسازی عددی تحلیل استاتیکی نرمافزار FLAC2D تغییر مکان نقاط مختلف تونل.