افزایش سرعت قطارهای عبوری بر روی پل راهآهن به کمک تحلیل پاسخهای دینامیکی سازه.
افزایش سرعت قطارهای عبوری بر روی پل راهآهن به کمک تحلیل پاسخهای دینامیکی سازه.
امید مرادعلیان1
1) کارشناس ارشد خط و سازههای ریلی
محل انتشار :
پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(5icsau.com)
چکیده :
در سالهای اخیر با توجه به گسترش خطوط پرسرعت ریلی، علاقه به مطالعه اثرات ناشی از سرعت ناوگان عبوری بر پاسخ پلها افزایش یافته است. در گذشته تاثیر دینامیکی ناشی از عبور قطار با سرعت معمولی بر روی پلها را به کمک ضرایبی افزایشی به بار محاسباتی اعمال کرده و با انجام تحلیلهای استاتیک، پاسخ سازه برداشت میشد. در آیین نامه های قدیمی و برای سرعت های پایین قطار این روش تحلیل جوابگو بوده و نیاز به تحلیل دینامیکی احساس نمی شد. اما با پیشرفت تکنولوژی و نرمافزارهای المان محدود، همچنین افزایش قابل توجه سرعت قطارهای عبوری نیاز به تحلیل دقیق و جامع دینامیکی خط و سازههای مرتبط با آن جهت طراحی بهینه و دقیق سازه امری انکار ناپذیر بوده و در آییننامه های جدید نیز الزامآور میباشد. از اینرو در این مقاله به کمک ساخت مدل نرمافزاری پل، رفتار سازه تحت سرعتهای عبوری مختلف بررسی و پاسخهای سازه بررسی میگردد و محدوده بروز پدیده تشدید و سرعتهای بحرانی در رفتار سازه مشخص میشود. همچنین به منظور شناخت بهتر پارامترهای دینامیکی میرایی، سختی و جرم با تغییر نرم افزاری مقادیر، تاثیر آن بر سیر قطار روی پل و تاثیر آن در پاسخهای سازه بدست میآید. برای این منظور یک پل تحت سرویس درناحیه راه آهن شمال جهت ساخت مدل مطالعاتی انتخاب گردید. نرمافزار مورد استفاده در این تحقیق نرمافزار CSI-Bridge و مدل بار انتخابی بر اساس آیین نامه یوروکد ، مدل HSLM میباشد.
کلمات کلیدی :
تحلیل دینامیکی
سرعت
میرایی
سختی
پل
راهآهن