مدلسازی غیر خطی تراورس‌های بتنی پیش‌تنیده به روش المان محدود

مدلسازی غیر خطی تراورس‌های بتنی پیش‌تنیده به روش المان محدود

پوريا يوسفي1 جواد رضايي قطب آبادي2 حامد مبتكر3

1) دانشجوي دكتري عمران گرايش سازه دانشگاه آزاد تهران مركز،
2) دانشجوي دكتري عمران گرايش مهندسي و مديريت ساخت،
3) كارشناس ارشد عمران گرايش سازه، دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب،

محل انتشار : پنجمین کنگره بین المللی عمران، معماری و توسعه شهری(5icsau.com)
چکیده :
در این پژوهش تراورس‌های بتنی پیش‌تنیده که در راه‌آهن استفاده می‌شوند با روش المان محدود به صورت سه‌بعدی مدل شده‌اند. برای تحلیل‌های عددی از پکیج عمومی نرم‌افزار ANSYS 10 استفاده شده است. شکست فشاری در بتن با استفاده از المان جامد SOLID65 به وسیله الگوریتم پلاستیسیته اتفاق می‌افتد، همچنین ترک در بتن در نقاط تنش با مدل مصالح غیرخطی انجام می‌شود. از آنجا که تراورس بتنی، پیش‌تنیده است امکان استفاده از روش پخش ترک ((smeared crack وجود ندارد بنابراین بهتر است از روش مدلسازی تقویتی گسسته با المان خرپا LINK8 استفاده کنیم. پیش‌ تنیدگی به صورت یک کشش اولیه در المان‌های کابل مدل می شود. در اینجا چسبندگی بین بتن و کابل‌ها بسیار عالی فرض می‌شود. نتایج این مدل با نتایج آزمایش واقعی انجام شده روی تراورس بتنی پیش تنیده مقایسه مي‌شود و شباهت‌های این دو نمایش داده می شود.
کلمات کلیدی : تراورس بتني پيش تنيده روش اجزاي محدود غير خطي راه آهن نرم افزار انسيس