بررسی رابطه جهت گیری مذهبی بر اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه اردکان

بررسی رابطه جهت گیری مذهبی بر اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه اردکان

ورود تمیمی1 دکتر مهدیه عزیزی بندرابادی2 دکتر فرنگیس دمهری3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی
2) دکترا روانشناسی
3) دکترا روانشناسی

محل انتشار : اولین همایش ملی علوم رفتاری و اسلامی(ibsconf.ardakan.ac.ir)
چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه جهت گیری مذهبی بر اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه اردکان بود روش این پژوهش نوع ميداني و به روش همبستگي در بین دانشجویان دانشگاه اردکان اجرا شد. از تعداد 300نفر ، براساس جدول مورگان و به شیوه نمونه‌گیری تصادفي طبقه ای 100نفر به ‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش دو پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت(1950). و پرسش نامه اضطراب امتحان ساراسون(1961) بود كه ضمن تأييد روايي، پايايي آن‌ها با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ به ترتيب 80/.و 82/. محاسبه شد. براي تحليل یافته‌ها، ازآزمون همبستگي پيرسون، و آزمون دو نمونه مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که میزان اضطراب امتحان در دختران بیش از پسران می باشد، و همچنین، بین جهت گیری درونی و بیرونی مذهب با اضطراب امتحان در بین دانشجویان رابطه معکوس و معناداری با ضریب همبستگی 84/- و 61/- در سطح کمتر از 05/ وجود دارد، چنانچه هر چه دانشجویان از جهت گیری درونی و بیرونی، اعتقادات و باورها مذهبی بالاتری برخوردار هستند، از میزان اضطراب امتحان پایین تری برخوردار می باشند.
کلمات کلیدی : جهت گیری مذهبی جهت گیری درونی جهت گیری بیرونی اضطراب امتحان