کارکردهای فضای مجازی در عرصه تعلیم وتربیت اسلامی

کارکردهای فضای مجازی در عرصه تعلیم وتربیت اسلامی

مرضیه پژوهان1 تقی جباری فر2

1) کارشناسی ارشدبرنامه ریزی درسی دانشگاه یزد -
2) استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه

محل انتشار : اولین همایش ملی علوم رفتاری و اسلامی(ibsconf.ardakan.ac.ir)
چکیده :
فناوری امروزه جزئی از زندگی انسان شده است و فضای مجازی به عنوان یک فناوری تقریبا در همه جا به طور مستمر قابل دسترسی و استفاده است با توجه به ظهور و به ویژه گسترش آن در سال های اخیر توجه به ابعاد و کارکردهای آن نیز افزایش پیدا کرده است.فضای مجازی نقش مهمی در ارتباط بین اجتماع و آموزش ایفا می کند تغییرات در جامعه باعث ایجاد نیازهای جدید در افراد می شود و آموزش در زمره این نیازها به شمارمی رود. فضای مجازی نقش حیاتی و مهمی در این زمینه ایفا می کند به گونه ای که به ¬تدریج بخشی از برنامه¬ های درسی مؤسسات آموزشی شده است. این اقدام به ¬منظور گسترش کیفیت آموزش با هزینه‌های کمتر و از راه دور، و نیز عرضه کیفیت برتر آموزشی در جهت تربیت اسلامی صورت می¬گیرد. این فناوری با داشتن خصوصیت دیجیتالی بودن، حافظه مجازی، تعاملی بودن، فرامتن بودن و غیر مرکزی بودن از سایر رسانه ها متمایز می باشد. علاوه برآن باید افزود که فضای مجازی به مثابه تیغ دولبه است که می تواند هم کارکردهای مثبت داشته باشد و هم به دلیل بروز زمینه های منفی گوناگون برای فرصت طلبی ها و سوءاستفاده های غیراخلاقی وتبلیغات سوء در بوجود آمدن اخلال در سلامت روانی نسل نوجوان و جوان که در حال شکل دادن به هویت و شخصیت خود هستند نقش موثری داشته باشد.. فرهنگ جامعه ما بر پایه دین مبین اسلام بنا نهاده شده و الگوهای تربیتی این جامعه نیز بر اساس آموزه های اسلامی شکل گرفته است و سعی همه ما بر این است که بتوانیم فرزندانی مطابق با این آموزه ها تربیت نماییم و باعث رشد و بالندگی آن ها شویم بنابراین با توجه به این مهم در مقاله حاضر سعی داریم که به بررسی نقش فضای مجازی در نظام تعلیم و تربیت اسلامی پرداخته و کارکردهای مثبت و منفی را که در این ارتباط وجود دارد مورد توجه قرار دهیم.
کلمات کلیدی : فضای مجازی نظام تعلیم وتربیت کارکرد فناوری