نقش نمادهای شهری در توسعه گردشگری شهری (مطالعه موردی: هتل قدیم نماد شهر گردشگری رامسر)

نقش نمادهای شهری در توسعه گردشگری شهری (مطالعه موردی: هتل قدیم نماد شهر گردشگری رامسر)

مازیار ابراهیمی1

1) دانشجوی دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس،ایران

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی سالانه عمران، معماری و شهرسازی معاصر - دبی(2dubaiconf.com)
چکیده :
نمادها و المانهای شهری در تقویت گردشگری شهری نقش بسزایی دارند، بطوریکه نماد را به معنی سمبل و نشانه ی شهر می شناسند. نمادها موجب ماندگاری شهرها در ذهن گردشگران می شوند و گردشگران در طول بازدید خود نماد یا نمادهای شهری را خوب بخاطر می سپارند در حالیکه دیگر جاذبه های شهری را ممکن است در کوتاه مدت از خاطر ببرند. امروزه در زمینه ی توسعه گردشگری شهری به نمادسازی توجه زیادی می شود، هرچه نماد یا نمادها منحصر به فردتر و با تاریخ و گذشته ی شهر و همچنین با ویژگی های طبیعی ، اجتماعی و فرهنگی شهر و مردمش عجین تر باشد در ذهن و خاطره ی گردشگران بیشتر رسوخ کرده و میل به بازدید دوباره از آن نیز در گردشگران افزایش می یابد. امروزه شهرهای توریستی را با ساختمانهای متمایز و اکثراَ تاریخی که جنبه ی نمادین دارند می شناسند. ساختمانهای تاریخی و یا سازه های منحصر به فرد در واقع سیمایی از شهر را در اذهان گردشگران تداعی می کند که گردشگران آن را بعنوان نماد یا نشانه ی شهر می پذیرند، مانند برج ایفل در پاریس، میدان نقش جهان اصفهان، برج آزادی برای شهر تهران و هتل قدیم در شهر رامسر و ... پژوهش حاضر بر مطالعات کتابخانه ای و تحقیقات میدانی استوار است و سعی شده ضمن بیان مفاهیم نمادهای شهری ، رابطه آن با گردشگری شهری مورد بررسی قرار گیرد. هتل قدیم رامسر بعنوان نماد و سمبل شهر توریستی رامسر مورد بازکاوی قرار گرفت و از طریق پرسشنامه نظرات گردشگران جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد.جامعه آماری کل گردشگرانی بوده اند که از این شهرستان دیدن نموده اند و بر مبنای فرمول کوکران تعداد 384 پرسشنامه تهیه و توزیع شد. نتایج مطالعه نیز نشان داد که هتل قدیم بعنوان نماد شهر رامسر برای گردشگران شناخته شده است اما از دلایل و انگیزه های قوی برای مسافرت به این شهرستان از دید گردشگران نمی باشد.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: نمادهای شهری گردشگری شهری هتل قدیم رامسر شهرستان رامسر