سازی وزن عرشه پل‌های دوعنصری قوطی شکل با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک

سازی وزن عرشه پل‌های دوعنصری قوطی شکل با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک

حسام بکتاشیان1 عرفان جابرزاده2 محمد رئیسی3

1) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه، دانشگاه آزاد سلامی واحد خمینی شهر،ایران
2) استادیار، دانشگاه آزاد سلامی واحد خمینی شهر،ایران
3) استادیار، دانشگاه آزاد سلامی واحد خمینی شهر،ایران

محل انتشار : کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشور های جهان اسلام(cau2018.ir)
چکیده :
پل يكي از قديمي‌ترين سازه‌هاي ساخت بشر و از عوامل مهم پيشرفت تمدن ارتباط بين مردم و بين نقاط مختلف جهان است. پل‌ها از مهم‌ترین سازه‌های مهندسی به شمار می‌روند با توجه به وسعت و عظمت این نوع سازه‌ها هزینه زیادی صرف طراحی و ساخت آن¬ها می¬شود که از هدر رفتن این سرمایه¬ها باید جلوگیری کرد. پل‌ها با تیرورق‌های جعبه‌ای به خاطر دارا بودن مشخصات هندسی و ایستایی مساعد، برای استفاده در دهانه‌های متوسط و بلند، بسیار مناسب می‌باشند. در اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﻣﺴﺌﻠﻪ ﻃﺮاﺣﯽ ﭘﻞ¬ﻫﺎي دوﻋﻨﺼﺮي به¬صورت ﯾﮏ ﻣﺴﺌﻠﻪ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﻬﯿﻨﻪ¬ﺳﺎزی ﺑﯿﺎن ﺷﺪه اﺳﺖ. ﺗﺎﺑﻊ ﻫﺪف، وزن ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻋﺮﺷﻪ ﭘﻞ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﻗﻴﻮد ﻣﻘﺎوﻣﺖ و خدمت¬پذیری ﻣﺼﺎﻟﺢ در ﻗﺎﻟﺐ ﺣﺪود ﻣﺠﺎز ﺗﻨﺶ و ﺗﻐﻴﻴﺮ ﻣﻜﺎن ﺑﺮ اﺳﺎس آﺋﻴﻦ¬ﻧﺎﻣﻪ ﺑﺎرﮔﺬاري پل¬های اﻳﺮان و آﺷﺘﻮ به¬روش ﺿﺮﻳﺐ ﺑﺎر و ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﻲ ﻗﺮار ﻣﻲ¬ﮔﻴﺮد. ﺳﻴﺴﺘﻢ پل‌های ﺷﺎﻣﻞ ﻋﺮﺷﻪ مذﻛﻮر در دهه¬های اﺧﻴﺮ به دﻟﻴﻞ ﻣﻘﺎوﻣﺖ ﭘﻴﭽﺸﻲ ﺑﺎﻻی ﺗﻴﺮﻫﺎی آن، به‌منظور اﺳﺘﻔﺎده در دﻫﺎﻧﻪﻫﺎي ﻣﺘﻮﺳﻂ و ﺑﻠﻨﺪ ﺑﺴﻴﺎر ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻃﺮاﺣﺎن ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ است.
کلمات کلیدی : کلمات کلیدی: بهینه¬سازی الگوریتم ژنتیک قوطی شکل پل دوعنصری