شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران بین¬المللی مورد مطالعه شهر اصفهان

شناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر جذب گردشگران بین¬المللی مورد مطالعه شهر اصفهان

لیلا علیدادی سلیمانی1 زهرا زمانی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش مالی،مؤسسه آموزش عالی هشت بهشت اصفهان-
2) پژوهشگر پسا دکتری، دانشگاه اصفهان

محل انتشار : کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشور های جهان اسلام(cau2018.ir)
چکیده :
با توجه به اینکه شهر اصفهان از پتانسیل بالایی در زمینه جذب گردشگران بین¬المللی برخوردار است و شناسایی و رتبه¬بندی جاذبه¬های گردشگری آن منجر به برنامه¬ریزی مناسب در زمینه توسعه صنعت گردشگری است لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی جاذبه¬های گردشگری شهر اصفهان و سپس اولویت-بندی آنها به روش توصیفی انجام شد.جامعه آماری شامل کلیه گردشگران کشورهای خارجی است که مقصد گردشگری خود را اصفهان انتخاب نموده¬اند و با توجه به آماراعلام شده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان، در خرداد و تیر ماه سال 1396به ترتیب تعداد 14382 و 11562 نفر گردشگران خارجی از بناهای تاریخی اصفهان بازدید نموده¬اند، بنابراین جامعه آماری نامحدود است و با استفاده از جدول مورگان تعداد حجم نمونه 384 نفر می¬باشد که تعداد 181 پرسشنامه با توجه به روش نمونه¬گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه محقق ساخته است که شامل 11 سؤال است که از طریق مطالعه ادبیات پیشین شناسایی گردید. سؤالات جمعیت¬شناختی نیز شامل 6 سؤال بود و ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ (2/7) برآورد شد. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و به منظور رتبه¬بندی عوامل و جاذبه ها از آزمون فریدمن استفاده گردید.یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد جاذبه¬های تاریخی، فرهنگی و سپس طبیعی بیشترین رتبه را در بین جاذبه¬ها دارد و پس از آن امنیت، گردشگری روستایی و تبلیغات برای شناخت اصفهان جایگاه چهارم تا ششم را دارد، نرخ ارز، مذهب و زیرساختها در جایگاه هفتم تا نهم و تسهیلات صدور روادید به ایران و گردشگری سلامت در جایگاه دهم و یازدهم قرار دارد.
کلمات کلیدی : گردشگر- گردشگری- گردشگر خارجی- اصفهان