بررسی رابطهی بین شکل هندسی مقطع پایهی پل و میزان پاسخ پلهای رودخانهای به نیروی امواج آب
بررسی رابطهی بین شکل هندسی مقطع پایهی پل و میزان پاسخ پلهای رودخانهای به نیروی امواج آب
علی جنتی پور1 رضا قیامت2
1) گروه مهندسی عمران، واحد لنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران
2) گروه مهندسی عمران، واحد لنجان،دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان،ایران
محل انتشار :
کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشور های جهان اسلام(cau2018.ir)
چکیده :
پلها ازجمله مهمترین و پرکاربردترین سازههایی هستند که از دیرباز مورداستفاده قرار میگرفتهاند. در اغلب موارد سازه پل بر روی رودخانه احداث میگردد که در این صورت پایههای آن در تماس با جریان آب خواهد بود. تجربه طولانیمدت احداث پل بر روی رودخانهها مهندسان را در دهههای گذشته به این نتیجه رسانده است که در طراحی پلها فقط در نظر داشتن مسائل سازهای، زمینشناسی، موقعیت راه و پتانسیل ترافیک کافی نیست بلکه باید اثرگذاری جریان آب را نیز موردتوجه قرارداد. تخریب و آسیبدیدگی صدها پل بزرگ و کوچک در نقاط مختلف کشورمان در چند سال اخیر به علت وقوع سیلابهای مکرر، خود گویای این مطلب است که علیرغم برخورداری از دانش فنی مناسب جامعه مهندسی کشور در طراحی سازهای پلها، جنبههای هیدرولیکی در این میان آنچنانکه باید موردتوجه قرار نگرفته است. در این تحقیق، رابطهی بین شکل مقطع هندسی پایهی پل و میزان نیروی هیدرودینامیکی امواج آب در پلهای رودخانهای بررسیشده است. با استفاده از نرمافزار Csi Bridge پس از مدلسازی و تحلیل پلهای مختلف متعدد مطابق آییننامه آشتو با پایههای با ارتفاع و تعداد یکسان ولی با شکل هندسی مقطع مختلف که تحت بار امواج آب یکسان در حالات مختلف، نیروهای داخلی اعم از نیروی برش و لنگر پیچشی و خمشی ایجادشده در پایهها تعیین و مقایسه شدند.نتایج نشان داد نیروهای داخلی ایجادشده در مقابل نیروی جریان سیلابی در پایههای با مقاطع مستطیلی نسبت به سایر مقاطع کمتر است.در تکمیل این پژوهش، مطالعهی پارامتریک روی رابطهی نیروهای داخلی با ابعاد و مساحت مقطع عرضی پایهها نیز انجامشده است.
کلمات کلیدی :
پلهای رودخانهای
نیروی هیدرودینامیکی
مقطع عرضی پایه پل
برش
لنگر خمشی
پیچش.