جایگاه بازار به عنوان ستون فقرات شهر در تعاملات اجتماعی، مذهبی و فرهنگی در شهرهای اسلامی

جایگاه بازار به عنوان ستون فقرات شهر در تعاملات اجتماعی، مذهبی و فرهنگی در شهرهای اسلامی

مرجان بهاری نژاد1 رسول کرمی2

1) مدرس، گروه معماری،دانشکده هنر و معماری،واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.
2) مدرس، گروه معماری،دانشکده هنر و معماری،واحد یادگار امام خمینی (ره) شهر ری،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.

محل انتشار : کنفرانس عمران، معماری و شهرسازی کشور های جهان اسلام(cau2018.ir)
چکیده :
چكيده بازار به عنوان یکی از مهمترین فضاهای شهری و راه ارتباطی در شهرهای اسلامی از جایگاه ویژه¬ای برخوردار است. قدمت تاریخی بازارها همزمان با شکل¬گیری اولین تمدن¬های بشری و آغاز شهرنشینی بوده است، که علاوه بر فعالیت¬های اقتصادی دارای عملکردهای متعددی همچون، تعاملات اجتماعی، سیاسی، کالبدی و فرهنگی بوده است. اگرچه بافت شهرها به واسطه مدرنیسم دست¬خوش تغییراتی شده است، اما هنوز در برخی از شهرها مانند تهران، تبریز، اصفهان و ...بازارها پر¬رونق و همچون گذشته برخی از جاذبه¬های خود را حفظ کرده اند. در این مقاله به نقش بازار در تعاملات اجتماعی افراد و ویژگی¬های بازار در دوره اسلامی اشاره شده است.
کلمات کلیدی : بازار شهر اسلامی تعاملات اجتماعی بازار.