بررسی اثر فرم سینه معکوس یا مورب در عملکرد هیدرودینامیکی شناورخاص
بررسی اثر فرم سینه معکوس یا مورب در عملکرد هیدرودینامیکی شناورخاص
مجید عسکری سیار1 کریم اکبری وکیل آبادی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی گرایش هیدرومکانیک
2) دکترای مهندسی دریا
محل انتشار :
دومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی - هامبورگ(germanconf.com/2nd)
چکیده :
چکیده: در این مقاله ما اثرات دریامانی فرم سینه مورب(inverted bow) را جهت شناورخاص مورد بررسی و تحقیق قرار دهیم. البته این اثرات برای فرم بهینه شده سینه در مقایسه با فرم معمول عادی میباشد. آزمایشهای مربوط به مقاومت در آب آرام و آزمایشهای مربوط به دریامانی در حالت موج منظم و موج نامنظم انجام شده و تفاوتهای بین پاسخهای حرکات هیو و پیچ و همچنین شتابهای عمودی بین دو حالت فرم سینه معکوس و فرم سینه عادی مورد مقایسه قرار گرفته است. شناورهای با فرم سینه معکوس دارای مشخصات منحصر به فردی نسبت به شکلهای قدیمی و سنتی میباشد. در تعدادی از این کاربردها میزان عمق در قسمت سینه شناور افزایش یافته تا اثرات مربوط به پدیدهی اسلمینگ را کاهش دهد. تحقیقات ما نشان میدهد فرم سینه معکوس میبایست دامنه حرکات هیو و پیچ شناور را افزایش دهد. همچنین کاهش قابل ملاحظه در شتابهای عمودی را داریم. بهبود بخشیدن به عملکرد دریامانی در شناورهای نظامی در کارایی پرسنل، ماشینآلات و سلاحهای نصبشده بر روی شناور حائز اهمیت میباشد که این عملکردها به وسیله شتابهای عمودی محدود میگردند. علاوه بر این میزان مقاومت شکل زیرآبی با کاهش مواجه میگردد.
کلمات کلیدی :
کشتی
فرم سینه معکوس
مقاومت
دریامانی
حرکات عمودی