طراحی و روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت نوجوانان بر اساس مدل شناختیرفتاري
طراحی و روانسنجی پرسشنامه اعتیاد به اینترنت نوجوانان بر اساس مدل شناختیرفتاري
ناديا ناروني1 دكتر نورعلي فرخي2
1) دانشجوي كارشناسي ارشد سنجش و اندازه گيري،دانشگاه ازاد اسلامي واحد الكترونيك
2) دانشيار روانشناسي تربيتي،دانشگاه علامه
محل انتشار :
دومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی - هامبورگ(germanconf.com/2nd)
چکیده :
با توجه به رواج بسیار زیاد اینترنت در جامعه امروزی و سهولت دسترسی با آن، بیش از گذشته با پدیده اعتیاد به اینترنت رو به رو هستیم. اعتیاد به اینترنت میتواند نشانههای مختلف رفتاری، هیجانی و شناختی داشته باشد اما ابزارهای موجود در زمینه اعتیاد به اینترنت، بیشتر به نشانههای رفتاری آن پرداختهاند. بنابراین بر حسب نیاز، این پژوهش به طراحی ابزاری برای سنجش اعتیاد به اینترنت در نوجوانان پرداخته است که بر اساس مدل شناختی-رفتاری اعتیاد به اینترنت به نشانههای شناختی نیز در کنار نشانههای رفتاری توجه کرده است. با استفاده از نظر خبرگان این حوزه و تحلیل عاملی، 7 عامل نشانههای شناختی، جبران اجتماعی، تغییر عادت، لذت، جستجوگری، پیامدهای منفی و خنثی بودن برای این پرسشنامه شناسایی شد و مجموعاً 22 ماده برای آن طراحی شد. با بررسیهای آماری بر روی نمونه 384 نفری از نوجوانان، این نتیجه حاصل شد که پرسشنامه ساخته شده از اعتبار مناسب و روایی سازه و همگرای بالایی برخوردار است.
کلمات کلیدی :
اعتیاد به اینترنت
سنجش اعتیاد به اینترنت
نوجوانان