بررسی اصول طراحی ساختمانهای آموزشی دوران ابتدایی در ارتباط با ایجاد خلاقیت دانش آموزان

بررسی اصول طراحی ساختمانهای آموزشی دوران ابتدایی در ارتباط با ایجاد خلاقیت دانش آموزان

سعید ربیع پور1 سارا حسن پور2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد عمران گرایش سازه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نور -
2) دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه ازاد اسلامی واحد چالوس،

محل انتشار : دومین کنگره بین المللی علوم، مهندسی و تکنولوژی - هامبورگ(germanconf.com/2nd)
چکیده :
در دهه های اخیر با پیشرفت علم و تکنولوژی و رشد قابل توجه جمعیت در جهان و ایران سبب توجه ویژه به مسائل آموزشی و فضاهای آموزشی کودکان و نوجوانان شده است اما متاسفانه در ایران بیشتر و فضاهای آموزشی مانند مدارس و مهد کودکها و غیره که این مکان ها می توانند در شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان موثر باشند. در فضاهایی با کاربری های غیرآموزشی و نامناسب به لحاظ محیطی مثل فضاهای مسکونی و تجاری احداث می شوند و همچنین فضاهای آموزشی در چنین مکانهای نامناسبی باعث عدم شکوفایی استعداد و خلاقیت آنان می گردد و این استعدادها که به عنوان سرمایه های ملی جامعه می باشد به صورت نهفته باقی می مانند. در این مقاله در ابتدا به بررسی مفهوم خلاقیت و تعریف معیارهای ایجاد خلاقیت در کودکان پرداخته و سپس یکی از راه های مهم پرورش خلاقیت که ایجاد فضای آموزشی مناسب است را به طور کامل بررسی می کنیم و هدف از پژوهش حاضر ارائه اصول و معیارهایی برای پرورش خلاقیت محیطی کودکان به کمک طراحی معماری و منظر مدارس می باشد. روش تحقیق حاضر توصیفی-تحلیلی است و نوع آن کاربردی –نظری است و مبنانی تئوریک آن براساس مطالعات اسنادی، کتابخانه ای و مطالعات میدانی صورت گرفته است.
کلمات کلیدی : خلاقیت کودکان فضا معماری مدارس