ارائه شاخص های هویتِ فرهنگی ایرانی- اسلامی منطبق با انواع گردشگری فرهنگی و با ملاحظه عامل پایداری فرهنگ

ارائه شاخص های هویتِ فرهنگی ایرانی- اسلامی منطبق با انواع گردشگری فرهنگی و با ملاحظه عامل پایداری فرهنگ

میترا بیضائی1 عاطفه صداقتی2

1) کارشناس ارشد طراحی شهری، مدرس دانشگاه بجنورد، بجنورد، ایران
2) نویسنده مسئول، دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز.

محل انتشار : دومین کنفرانس بین المللی علوم کاربردی و علوم مهندسی شانگهای چین(iasesconf.com)
چکیده :
صنعت گردشگری به دلیل مزایای ویژه ای که از جهات گوناگون برای جامعه میزبان گردشگران دارد امروزه از اهمیت بسیاری برخوردار شده و توجه اغلب دولت ها و ملت ها را به خود جلب نموده است. صنعت گردشگری از جنبه های گوناگون قابل طبقه بندی است که گردشگری فرهنگی یکی از مهم ترین گونه های آن محسوب شده و عامل عرضه فرهنگ و تعامل فرهنگی بین ملل و جوامع گوناگون می باشد. لذا بهره برداری صحیح از این تعامل فرهنگی می تواند زمینه های تقویت هویت و فرهنگ ملت ها را فراهم نماید. کشور ایران به لحاظ فرهنگی و تاریخی دارای سابقه غنی و پرباری است؛ در حوزه فرهنگ و مؤلفه هاي فرهنگي از مزيت ها و ویژگی های لازم در خصوص گردشگری فرهنگی برخوردار می باشد. بنابراین در این پژوهش ضمن تشریح مبانی نظری مربوطه به دنبال تبیین ارتباط گردشگری فرهنگی با پایداری هویت فرهنگی هستیم. این پژوهش از نوع تحقیقات بنیادی است که به روش توصیفی صورت پذیرفته است و ابزار گردآوری داده ها مطالعات اسنادی و کتابخانه ای می باشد. نتایچ این پژوهش نشان می دهد که ایران در حوزه شاخص های هویت فرهنگی و در ابعاد مختلفِ فرهنگی-میراثی، خرده فرهنگ ها، تاریخی-فرهنگی، دینی-مذهبی و ... از قابلیت های فراوانی برای جذب گردشگر و توسعه گردشگری فرهنگی برخوردار می¬باشد که علاوه بر مزایای اقتصادی قابل توجه برای کشور، می تواند عامل مهمی برای معرفی و نشر فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی در مقیاس بین المللی باشد.
کلمات کلیدی : گردشگری گردشگری فرهنگی پایداری فرهنگی هویت فرهنگی ایران