تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه چهارم (چاپ1393) به روش ویلیام رومی

تحلیل محتوای کتاب ریاضی پایه چهارم (چاپ1393) به روش ویلیام رومی

آنیتا طاهرخانی1

1) دانتشجوی کارشناسی آموزش ریاضی، دانشگاه پردیس فاطمه الزهرا تبریز- ایران

محل انتشار : همایش آسیب شناسی نظام آموزشی کشور(conf.unpardis.com)
چکیده :
در این مطالعه با استفاده از شیوه های تحلیل محتوا، میزان فعالیت محوری و درگیری فراگیران با محتوای کتاب درسی ریاضی چهارم ابتدایی به روش ویلیام رومی مورد بررسی قرار گرفت. جامعه آماری کل کتاب و نمونه طبق روش ویلیام رومی برای تعیین میزان فعال بودن محتوا 10 صفحه و برای میزان فعال بودن سوالات 10 سوال و برای میزان فعال بودن تصاویر 10 تصویر بصورت تصادفی انتخاب شد. روش تجزیه و تحلیل به صورت توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی ) می باشد. نتایج نشان داد که متن با )2/08بیش از حد فعال و مناسب نبودن ) ، سوالات 1/5 و تصاویر 1 می باشند که با توجه به روش ویلیام رومی مناسب می باشند. اصول انتخاب محتوا از نظر سیلور و همکاران را این گونه بیان نموده است (محتوا باید مفاهیم اساسی یک رشته یا موضوع درسی را مجسم کند؛ روش های تحقیق اجرا شده در رشته علمی را مشخص کند؛ قدرت تخیل دانش آموزان را تحریک کند و آنها را به تفکر وادارد و در عین حال، قابل درک هم باشد). تکنیک ویلیام رومی یکی از روش های تحلیل متن، تصاویر وسؤالات کتاب های درسی است که می تواند میزان درگیری فعال یادگیرنده را در جریان آموزش تعیین نماید با توجه موارد مشروحه هدف این پژوهش، تحلیل محتوای متن کتاب جدیدالتالیف ریاضی پایه چهارم ابتدایی سال 1393 بر اساس تکنیک ویلیام رومی می باشد.
کلمات کلیدی : تحلیل محتوا کتاب ریاضی ویلیام رومی