تجزیه و تحلیل سبد خرید با رویکرد مبتنی بر داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتریان

تجزیه و تحلیل سبد خرید با رویکرد مبتنی بر داده کاوی در مدیریت ارتباط با مشتریان

زهراء امیری1 علی اکبر نیک نفس2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش تجارت الکترونیک موسسه آموزش عالی بهمنیار کرمان
2) دانشیار دانشگاه شهید باهنرکرمان بخش مهندسی کامپیوتر موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی بهمنیار کرمان بخش مهندسی کامپیوتر

محل انتشار : ششمین کنفرانس بین المللی علوم و مهندسی(6icesconf.com)
چکیده :
امروزه حضور جدی رقبای مختلف و استفاده حجیم آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات، موقعیت رقابتی شرکت ها را در شرایط نا مطلوبی قرار داده است و از آنجاکه روش های سنتی در تجزیه و تحلیل داده ها موثر عمل نمی کنند، لازم است با نگاهی علمی و دقیق، راهبرد مناسب تری طراحی و الگوسازی شود. داده کاوی یکی از مهمترین این روش ها است که به وسیله آن الگوهای مفید در داده ها به حداقل دخالت کاربران شناخته می شوند و اطلاعاتی را در اختیار کاربران و تحلیل گران قرار می دهند تا بر اساس آنها تصمیمات مهم و حیاتی در سازمان ها اتخاذ شوند. مطالعه رفتار خرید مشتریان در شناخت عوامل موثر در تصمیم گیری خرید کمک می کند. مشتریان به عنوان منابع مهم استراتژیک یک سازمان می باشند و جذب و حفظ مشتریان به مهمترین عامل موفقیت سازمان ها تبدیل شده است. علومی چون داده کاوی، مدیریت ارتباط با مشتری و مدیریت استراتژیک فرایندهای مکمل در رسیدن به هدف شناخت رفتار مشتری و ایجاد راهکار موثر در برخورد و مدیریت بهتر ارتباط با مشتریان هستند.در این مقاله ابتدا معیارهای وفاداری مشتریان استخراج گشت تا مشتریان براساس این معیارها بخش‌بندی شوند. به ازای معیارهای تازگی، تعداد و حجم تراکنشات، دو معیار تعداد کالاهای خریداری شده (کالاها) و زمان از اولین خرید (زمان) نیز استخراج شدند. مشتریان با توجه به این معیارها خوشه‌بندی شدند و موثرترین معیارها بر خوشه‎‌بندی مشخص شد.
کلمات کلیدی : داده کاوی CRM سبد خرید مشتریان