ارائه الگوی عوامل موثر در موفقیت مدارس اثربخش (با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)

ارائه الگوی عوامل موثر در موفقیت مدارس اثربخش (با تاکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش)

عباس قلتاش1 سید احمد هاشمی2 روئين تن زكي پور3 مهرانه قربانپور4

1) هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامر
2) هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لامر
3) آموزش و پرورش استان فارس
4) آموزش و پرورش استان فارس

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم انسانی(4icmhconf.com)
چکیده :
آﻣﻮزﺷـﮕﺎه و ﻣﺪرﺳـﻪ ﺑـﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ رﻛﻦ اﺳﺎﺳﻲ ﺗﻌﻠﻴﻢ و ﺗﺮﺑﻴﺖ رﺳﻤﻲ، ﺳﻌﻲ در ﺗﺤﻘﻖ ﻫﺪف ﻫﺎي آﻣﻮزش و ﭘﺮورش دارد. ﺳﺎزﻣﺎن ﻫـﺎي آﻣﻮزﺷـﻲ ﻫـﺮ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي دﻳﮕﺮ ﺳﻌﻲ در ﺗﺤﻘﻖ اﻫﺪاف ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﺎي ﺧﻮد را و دراوﻟﻮﻳﺖ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ اﻳﻦ ﻣﻮﺿﻮع ي زﻣﻴﻨـﻪ را ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻲﻛﻨﺪ. آموزش و پرورش به عنوان نهاد فرهنگي - اجتماعي، نقش اساسي و سرنوشت ساز در تربيت نيروي انساني و توليد سرمايه اجتماعي و فرهنگي و در فرايند رشد و تعالي كشور ايفاء مي كند به گونه اي كه آينده كشور را مي توان در آيينه آموزش و پرورش امروز به نظاره نشست. در آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران بر تربیت دینی تاکید شده است. در واقع تربیت دینی فرایندی پویاست که در جریان آن مربی و متربی فعالانه درجهت تحقق اهداف تلاش می کنند. وظیفه اصلی مربی هدایت متربی است اما این هدایت تنها به نشان دادن راه نیست، بلکه مربی در طی طریق متربی فعالانه او را همراهی می کند. متربی در تربیت دینی یک هادی است کسی که راه را می رود و متربی را به دنبال خود می برد. برای دستیابی به غایت و اهداف آموزش و پرورش در کشور باید مدارس اثربخش را پیاده سازی کرد. در پژوهش حاضر سعي بر آن است که به بررسي و شناسايي مولفه هاي مدارس اثربخش پرداخته شود. در تحقیق حاضر از روش داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل معلمان مقطع دوره متوسطه شهر بالاده استان فارس می باشند که از طریق مصاحبه به شناسایی مولفه های مدارس اثربخش پرداخته می شد. همچنین از طریق روش اسنادی به بررسی اسناد فرادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش پرداخته شد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که مدارس اثربخش براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید دارای ارزشهای بنیادین مبانی دینی-اعتقادی، مسئوليتهاي اخلاقي و اجتماعي، بهره وري سازمانیف يادگيري و بهبود مستمر و الگوسازی دینی است و معیارهای ارزشهای دینی، عناصر فرهنگی، هنجارهای فرهنگی، روشهای ارزش پذیری و مدیریت کلاس مد نظر قرار گیرد.
کلمات کلیدی : مدارس اثربخش یادگیری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش