آیین تشرّف قهرمانان زن در افسانه های پریان (تحلیل کهن الگویی ۱۰ افسانه بر مبنای فرآیندفردیّت قهرمان زن)

آیین تشرّف قهرمانان زن در افسانه های پریان (تحلیل کهن الگویی ۱۰ افسانه بر مبنای فرآیندفردیّت قهرمان زن)

زینب کوشکی1

1) دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام رضا علیه السلام

محل انتشار : دومین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادب عامه(ammeh2.ir)
چکیده :
چكيده افسانه¬های عامیانه، بازتاب روان جمعی مردمانی است که در مقابله با دشواری¬های زندگی بشری، آرزوهای سرکوب شده و احساسات فروخوردة خود را در قالب قصّه بروز داده¬اند. از این رو «افسانه¬های پریان » که شمار قالب توجّهی از افسانه¬های عامیانه را در بر می¬گیرند، قابلیّت فراوانی برای مطالعة روانشناسانه در قالب تئوری ناخودآگاه جمعی و نقدکهن¬الگویی یونگ دارند و مقالة حاضر به بررسی افسانه¬های پریان از این منظر خواهد¬پرداخت. در این افسانه¬ها، که از ساختاری تکرارشونده برخوردارند، سفر کهن¬الگوی قهرمان زن، با گذر از آستانة نخست آغاز و طیّ روبه¬رویی با کهن¬الگوهایی چون یاریگر، سایه و آنیموس اوج می¬گیرد و سرانجام فرآیندفردیّت او با عبور از دالان¬هایی که تعبیر به ناخودآگاه می¬شوند و پیروزی بر موجودات کریه¬المنظر، در رسیدن به خویشتن خویش و دستیابی به گنج وجود- که در قالب ازدواج یا پیروزی بر شریر نمایان می¬شود-، پایان می¬یابد. قهرمان زن در اغلب این افسانه¬ها با شاهزاده یا پریانی که نماد آنیموس یا کهن¬الگوی مرد در وجود زن است، می¬¬پیوندد و با اثبات قدرت¬های زنانگی و ابعاد والای درون، با رهایی از مصائب به سعادت دست می¬-یابد. در پایان، قهرمان زن، انسان کاملی است که با توسّل به نیروها و ابعاد مثبت روان خود، به جهان پیرامون یاری رسانده و تبدیل به کهن¬الگوی مادر-یاریگر شده است. در این مقاله ۱۰ افسانة منتخب «نمکی، میرنسا، هفت تا دخترو، جَمجَمه، خنده دسته گل و گریه مروارید، دختر پادشاه، هفت درخت سپیدار، خفته خمار و مهری‌نگار، پسر شاه پریون، داستان آه» که قهرمان زن در آنها ایفای نقش می¬کند، از این منظر مطالعه شده¬اند.
کلمات کلیدی : افسانه¬های پریان خودآگاهی و ناخودآگاهی فرآیندفردیّت قهرمان زن کهن¬الگو (آرکی¬تایپ).