اثربخشی محتوای متون ادبی منتخب بر عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بوشهر

اثربخشی محتوای متون ادبی منتخب بر عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بوشهر

حمیده ماحوزی1

1) دانشگاه صدرالین عینی تاجیکستان، مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر

محل انتشار : دومین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادب عامه(ammeh2.ir)
چکیده :
این پژوهش با هدف شناخت اثربخشی محتوای متون ادبی منتخب بر عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بوشهر انجام شده است. روش این پژوهش شبه تجربی می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر را كليه دانش آموزان ابتدایی شهر بوشهر تشکیل می‌دهند. حجم نمونه اين پژوهش شامل 60 نفر از دانش آموزان ابتدایی شهر بوشهر می باشد. ابزار های جمع آوری اطلاعات در این تحقیق پرسشنامه های عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان می باشد. یافته ها نشان داد عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری بین گروه آزمایش و گواه تفاوت معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر آموزش محتوای متون ادبی منتخب موجب افزایش عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان می شود. میانگین نمره عملکرد اجتماعی در آزمودنی ها گروه آزمایش (آزمودنی ها تحت آموزش چیستان ها) بطور معنی داری بیشتر از آزمودنی ها گروه گواه است، بنابراین می توان گفت که آموزش چیستان ها موجب افزایش عملکرد اجتماعی در آزمودنی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. میانگین نمره انطباق پذیری در آزمودنی ها گروه آزمایش (آزمودنی ها تحت آموزش چیستان ها) بطور معنی داری بیشتر از آزمودنی ها گروه گواه است، بنابراین می توان گفت که آموزش چیستان ها موجب افزایش انطباق پذیری در آزمودنی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. میانگین نمره عملکرد اجتماعی در آزمودنی ها گروه آزمایش (آزمودنی ها تحت آموزش ضرب المثل ها) بطور معنی داری بیشتر از آزمودنی ها گروه گواه است، بنابراین می توان گفت که آموزش ضرب المثل ها موجب افزایش عملکرد اجتماعی در آزمودنی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. میانگین نمره انطباق پذیری در آزمودنی ها گروه آزمایش (آزمودنیها تحت آموزش ضرب المثل ها) بطور معنی داری بیشتر از آزمودنی ها گروه گواه است، بنابراین می توان گفت که آموزش ضرب المثل ها موجب افزایش انطباق پذیری در آزمودنی گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه شده است. نتیجه کلی پژوهش نشان داد که محتوای متون ادبی منتخب بر عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی موثر است و موجب افزایش عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان می گردد.
کلمات کلیدی : محتوای متون ادبی چیستان ها ضرب المثل ها عملکرد اجتماعی و انطباق پذیری دانش آموزان دوره ابتدایی شهر بوشهر.