انعکاس هنر بومی در اشعار منوچهر آتشی و علی باباچاهی
انعکاس هنر بومی در اشعار منوچهر آتشی و علی باباچاهی
دکتر نسرین مظفری1 مرضیه نوروزی2
1) استادیار دانشگاه علوم پزشکی بوشهر،گروه دروس عمومی
2) کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
محل انتشار :
دومین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادب عامه(ammeh2.ir)
چکیده :
چکیده
بومیگرایی، تمایلی نسبی است که از احساس میهنی هنرمند، نشأت میگیرد و بر اساس آن شاعر یا نویسنده تأثیرات محیط اجتماعی خود را آگاهانه یا ناخودآگاه به کمک عناصر بومی و محلی در اثر خویش بازتاب میدهد. منوچهر آتشی و علی باباچاهی از شاعران چیره دست معاصر هستند که جوهرهی شعریشان سخت تحت تأثیر اقلیم سوختهی جنوب و عناصر و نمادهای آن است به گونهای که دفترهای شعریشان گنجینهی ثروتمندی است از باورها، نوع پوشش، بازیها، سازها، آوازها، آیین سوگ، آیینهای جشن و.... که در این عرصه چنان از فرهنگ بومی خویش متمتع شدهاند که ادبیات این خطه تاکنون چنین چیزی را به خود ندیده است؛ زیرا آنان با تسلّطی کامل بر فرهنگ دیار خود جوهرهی شعریشان را با هنرمندی در آداب و رسوم و فرهنگ خویش متبلور ساختهاند که گستردگی و پردازش منوچهر آتشی به این المانهای جنوبی درخور تأمل است. هر چند برای شاعری چون باباچاهی هم که در پایتخت، تنها به یاد زادگاهش شعر میسراید، چنین انعکاس پر طنین، صریح و عریانی از عناصر جنوب، مسحور کننده است. چنانکه بعد از آتشی میتوان او را مشعلدار چنین جریانی دانست که همواره روشن و پایدار خواهد ماند. در این پژوهش با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی مهمترین نمود و جلوههای فرهنگ بومی در اشعار این دو شاعر برجستهی جنوبی استخراج و از رهگذر بررسی بدان پرداخته شد.
واژگان کلیدی: شعر، درون مایه، منوچهرآتشی، علی باباچاهی، بومی گرایی.
کلمات کلیدی :
واژگان کلیدی: شعر
درون مایه
منوچهرآتشی
علی باباچاهی
بومی گرایی.