بررسی و تحلیل دو نمایشنامۀ عروسکیِ «غروب در دیاری غریب» و «عروسک ها» از بهرام بیضایی با توجه به عناصر ادبیات عامه

بررسی و تحلیل دو نمایشنامۀ عروسکیِ «غروب در دیاری غریب» و «عروسک ها» از بهرام بیضایی با توجه به عناصر ادبیات عامه

مجتبی پاکزاد1 پریسا کشاورز حمید2

1) دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد تهران جنوب
2) دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد زنجان

محل انتشار : دومین همایش ملی نگاهی نو به زبان و ادب عامه(ammeh2.ir)
چکیده :
نمایش عروسکی که تنها در قرن اخیر با ورود تأثیرات علوم غربی به ثبت و ضبط آن مبادرت شده است، پیوندی ناگسستنی با افکار و باورهای انسان سنتی دارد. از این¬رو پژوهش درباره¬ی آن¬ها امری ضروری می¬نماید. چنانکه خیمه شب بازی که خود زائیده¬ی این نمایشنامه¬هاست، بالقوه انتقادی است و می¬تواند بسیاری از معضلات و آسیب¬های اجتماعی زمانه را در هر دوره¬ای و از زبانِ، نه اعیان، که عوام در پیش روی بینندگان قرار دهد. بهرام بیضایی در دو نمایشنامه¬ی عروسکی یادشده به خوبی این فرهنگِ سنتی را با زبان عامیانه در می¬آمیزد و سپس با طرح موضوعی حماسی ـ عرفانی، اندیشه¬های نوین¬تری را در قالب نمایش سنتی و عامیانه به پیش می¬کشد. این مقاله کوششی است جهت تحلیل و بررسی عناصر عامیانه¬ی این دو نمایشنامه و همچنین جهان¬بینی بازگو شده¬ی آن که در نهایت نشان از آن دارد که ما با نمایشنامه¬ای از نظر زبانی و فرهنگی عامیانه و از نظر ایدئولوژی و جهان بینی، مدرن و حتی تراژدی گونه روبرو هستیم.
کلمات کلیدی : ادبیات عامه بهرام بیضایی نمایشنامه عروسک ها غروب در دیاری غریب