آنالیز اثرات اقتصادی ایمن سازی جاده ها و کاهش تصادفات جاده ای با ارتقا مشخصات هندسی راه در جاده های برون شهری

آنالیز اثرات اقتصادی ایمن سازی جاده ها و کاهش تصادفات جاده ای با ارتقا مشخصات هندسی راه در جاده های برون شهری

سیداحسان علوی1 علی اکبرخدادادی2

1) 1- دانشجوی دکتری تخصصی علوم اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد ومدرس دانشگاه حکیم سبزواری
2) 2- دانشجوی کارشناسی ارشد ،مهندسی عمران- مدیریت ساخت دانشگاه حکیم سبزواری و کارشناس شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور

محل انتشار : sharifsecm.com(sharifsecm.com)
چکیده :
در این پژوهش راه حل های علمی با هدف گسترش پایدار سیستم های حمل و نقل در شرایط اصلاحات ساختاری از دیدگاه ایمنی حمل ونقل جاده ای ارائه شده است. در مطالعات انجام شده ، ایمنی حمل ونقل جاده ای بر گسترش و رشد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و فرایندی برای انتخاب شاخص های کارایی ایمنی جاده های برون شهری ارائه گردیده است . اجرای عملی شاخص های کارایی سیستم ایمنی امکان رشد و گسترش سیستم حمل و نقل را فراهم می کند ، شرایط جاده ها را بهتر می کند و باعث رشد اجتماعی و اقتصادی می شود.شاخص ارزیابی صدمات اقتصادی و اجتماعی، ثصادفات جاده ای می باشد و به منظور ارزیابی دقیق نحوه اجرای فعالیت های ایمنی حمل ونقل لازم است شاخص های مربوط به هزینه ها مد نظر قرار گرفته شوند و همچنین به ارزیابی اثرات اقتصادی مدیریت ایمنی ترافیک و حمل و نقل راه های برون شهری شامل سه گروه می پردازد : (I) ارزیابی اقتصادی فاکتورهای خطر و آسیب حاصل از تصادفات جاده ای (RA) (1)و مکانیسم های اقتصادی مدیریت ایمنی ترافیک جاده ها و (II) بهینه سازی ریسک وقوع تصادفات جاده ای و (III) انتخاب موثر ترین راه کارهای گسترش و بهبود ایمنی ترافیک جاده ای . این تحقیق در جاده باغچه – سبزوار انجام گردیده است.هدف این مقاله بررسی ارتباط بین تصادفات جاده ای با شاخص های اقتصادی موثر بر آن در چارچوب نظریات کرزنتس می باشد . نتایج این بررسی نشان می دهد که بین درآمد سرانه و تصادفات جاده ای رابطه ای به شکل U معکوس وجود دارد . همچنین یافته ها حاکی از ان است که سرمایه گذاری در زیر ساخت های جاده ای ، ایمن سازی خودروها و ترفیع آموزش فرهنگ ترافیک ،در کاهش حوادث جاده ای تاثیر بسزایی دارد. این روش تحقیق بر اساس 1 – اصول اقتصادی برنامه ریزی شده2- اصول رشد درامد ملی بنا شده است و این ارزیابی به GDP ملی و تعداد جمعیت دخیل در اقتصاد ملی بستگی دارد که اولاً با افزایش وسایل نقلیه تلفات و خسارات تصادفات کاهش خواهد یافت اما صدمات ناشی از تصادفات افزایش خواهد یافت، ثانیاً افزایش وسایل نقلیه باعث افزایش سایر پیامدهای ماشینی شدن خواهد شد.متدولوژی مربوط به این واقعیت است که ارزیابی وابسته به تولید ناخالص داخلی ملی و تعداد جمعیت درگیر در اقتصاد ملی است. نتایج بررسی ها نشان می دهند رابطه قوی بین رشد اقتصاد کشور و ایمنی ترافیک جاده ها که از روی نرخ ثصادفات جاده ای مشخص می شود وجود دارد .
کلمات کلیدی : مدیریت ایمنی راه بهینه سازی تصادفات جاده ای و آنالیز اقتصادی