بررسی مهاربندهای کمانش ناپذیردرعملکردسکوهای دریایی

بررسی مهاربندهای کمانش ناپذیردرعملکردسکوهای دریایی

هامون آرشین11 اصغر وطنی اسکویی22

1) دانشجوی دکتری مهندسی سازه،دانشگاه آزاد خمینی
2) دکتری زلزله ، دانشیار دانشگاه مهندسی عمران دانشگاه تربیت دبیر شهید

محل انتشار : sharifsecm.com(sharifsecm.com)
چکیده :
نیاز مبرم به طراحی وساخت سکوهای دریایی ایمن ازمهمترین موضوعات موردتوجه جامعه ما در دوره توسعه حوزه های نفتی و گازی میباشد وبا توجه به اهمیت این سازه ها در طول عمر مفید خودتحلیل و طراحی لرزه ای مناسب این ابنیه از اهمیت ویژه ای برخوردار میباشد. با توجه به اینکه در سال های اخیر بحث سیستم های باربر جانبی در علم عمران، قوت زیادی گرفته است، حال ازآنجاکه مهمترین ایراداصلی سازه‌های مهاربندی این است که درنیروهای وارده شدید، مهاربند تحت فشار کمانش کرده و قابلیت اتلاف انرژی سیستم تحت بارهای چرخه‌ای شدیداً پایین می‌آید. یک رویکرد جایگزین برای قاب‌های مهاربندی این است که بتوان از کمانش مهاربندها جلوگیری کردویکی از سیستم های نوین باربر جانبی سیستم مهاربند کمانش ناپذیر می باشد، دراین تحقیق باانتخاب یک قاب سکو که درمراجع جهانی مورد مطالعه قرار گرفته است و مدلسازی آن در نرم افزار ANSYS وآنالیزآن به وسیله آنالیزهای دینامیکی ناشی ازامواج و زلزله، به مقایسه نتایج پارامترهای لرزه ای از طریق منحنی های هیسترزیس خواهیم پرداخت، و اینگونه به قابل اعتماد بودن مدلسازی صورت گرفته پی برده خواهد شد، در مرحله بعد با در نظر گرفتن سیستم مهاربند هم مرکز معمولی برای سکوی موجود به بررسی رفتار کمانش مهار بندهای هم مرکز معمولی در سکوهای شابلونی تحت زلزله ودیگر بارهای محیطی (امواج، زلزله )فزاینده بصورت دینامییکی واز طریق تهیه منحنی های هیسترزیس و بار جابه جایی به محاسبه نتایج مهم مانندضریب رفتار،ضریب شکل پذیری، جذب انرژی، سختی اولیه و مقاومت نهایی خواهیم پرداخت. . یکی از موارد مهمی که دراین تحقیق موردکنکاش قرار خواهیم داد، رابطه ی بین میزان جذب انرژی در سیکل های مختلف بارگذاری چرخه ای خواهد بود،و در مرحله ی آخر نیز برای مقایسه ای بین این سیستم و سیستم مهاربند همگرا معمولی به آنالیز یک سکوی شابلونی سرچاهی با ابعاد واقعی پرداخته خواهد شد. تا از این طریق به یک الگوی رفتاری نسبتا کامل از مهاربندی سکوهای دریای به وسیله این دو سیستم، دست یابیم.
کلمات کلیدی : مهاربندکمانش تاب آنالیزدینامیکی منحنی هیسترزیس ضریب رفتار ضریب شکل پذیری جذب انرژی سختی اولیه مقاومت نهایی