سنجش عملكرد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده ای براساس مدل EFQM

دكتر مصطفي محمدي1 سيده شادي اماميان شيراز2

1) استاديار دانشگاه مازندران
2) كارشناسي ارشد مديريت بازرگاني دانشگاه آزاد اسلامي واحد محمود آباد

محل انتشار : اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی (aem2017.ir)
چکیده :
ارزیابی عملکرد سازمان به طور جامع و در خور اعتماد همواره یکی از دغدغه های اصلی ذینفعان و مدیران سازمان میباشد. زیرا ارزیابی عملکرد می تواند باعث آگاهی از میزان پیشرفت در بهبود عملکرد هر سازمان به ویژه واحد های خدماتی گردد، و در نتیجه، انگیزه و فرصت لازم برای ارتقاء کیفیت عملکرد ساختارهای خدماتی و یا تولیدی را ایجاد نماید. رویکرد اعطاء جوایز ملی کیفیت و سرآمدی سازمان بر این واقعیت تاکید دارد که بقا در رقابت جهانی، مستلزم بهبود عملکرد در مقیاس جهانی است.مدل تعالی سازمانی EFQM به عنوان یک ابزار فراگیر و نگرش جامع به تمامی زوایای سازمانها، به کمک مدیران می آید تا آنها را در شناخت دقیق تر سازمان تحت امر خود یاری نماید.پژوهش انجام شده بر این اساس پایه گزاری شده است ،تا عملکرد سازمان راهداري و حمل و نقل جاده¬اي كشور كه زيرمجموعه¬اي از وزارت راه و شهرسازي مي¬باشد را بر مبنای حوزه های توانمند ساز ها و نتایج مدل EFQM ،مورد ارزیابی قرار دهد و زمینه های قابل بهبود را در آنها شناسایی نماید .این پژوهش و هدف پیش رو، با روش تحقیق توصیفی از نوع زمینه یابی انجام گردیده است و جامعه آماری آن شامل معاونین ،رئیس گروه ها و کارشناسان مسئول سازمان راهداري و حمل و نقل جاد¬اي ،به تعداد 64 نفر و به صورت سرشماری بوده اند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استاندارد EFQMاستفاده شده و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی بهره گرفته شده است.نتایج تحقیق نشان داده است،که در مجموع سازمان توانسته است در حوزه توانمند سازها به 49% و در حوزه نتایج به 42% از اهداف و نتایج مطرح شده در مدل EFQM دست پیدا کند.
کلمات کلیدی : مدل تعالي سازمان EFQM ارزيابي عملكرد حوزه توانمندسازها حوزه نتايج