تحلیل حاشیه بازاریابی گوشت مرغ با استفاده از الگوی انتظارات عقلایی (مطالعه موردی استان کردستان)

تحلیل حاشیه بازاریابی گوشت مرغ با استفاده از الگوی انتظارات عقلایی (مطالعه موردی استان کردستان)

مهدی محمودی1 حسن‌ علی‌بخشی2 زانیاررحمانی3

1) دانشجوی دکتری گروه اقتصاد کشاورزی ، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران Email:
2) دانشجوی کارشناسی ارشد گروه اقتصاد کشاورزی ، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران Email:
3) دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه کردستان ، ایران

محل انتشار : اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی (aem2017.ir)
چکیده :
یکی از مهم¬ترین مؤلفه¬های اثرگذار بر رفاه تولیدکنندگان، عوامل بازاریابی و انتظارات قیمتی مصرف‌کنندگان نسبت به دوره¬های آتی می¬باشد. تغییرات قیمت در دوره¬های گذشته بر روی حاشیه¬ بازاریابی، سود عوامل بازاریابی و همچنین رفاه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را نیز تحت تأثیر قرار می¬دهد. مطالعه‌ی حاضر به بررسی حاشیه‌‎های بازاریابی گوشت مرغ طی دوره¬ی زمانی 94-1384 می‌پردازد. از روش الگوی انتظارات عقلایی والگنت برای تحلیل استفاده‌شده که معادلات همزمان آن با استفاده از روش رگرسیون¬های به‌ظاهر نامرتبط (SUR) برآورد گردید. نتایج نشان داد، حاشیه بازاریابی گوشت مرغ با یک وقفه و متغیرهای قیمت حقیقی سر مزرعه با یک و سه وقفه اثر مثبت درحالی‌که با دو وقفه اثری منفی روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ در استان کردستان دارد. همچنین نرخ تغییر موجودی انبار به میزان فروش اثری روی حاشیه بازاریابی گوشت مرغ نداشته اما نرخ بهره حقیقی رابطه¬ی معکوسی با آن دارد. بنابراین می‌توان توصیه نمود، سیاست¬هایی جهت پایداری و ثبات بازار مرغ گوشت اتخاذ گردد.
کلمات کلیدی : حاشیه بازاریابی انتظارات عقلایی SUR گوشت مرغ استان کردستان