مقایسه کارایی مدارس دولتی و غیر دولتی در زمینه ویژگیهای سازمان یاد گیرنده (مورد مطالعه:مدارس متوسطه پسرانه منطقه 4 شيراز)
مقایسه کارایی مدارس دولتی و غیر دولتی در زمینه ویژگیهای سازمان یاد گیرنده (مورد مطالعه:مدارس متوسطه پسرانه منطقه 4 شيراز)
یاسرسیف1 محمدرضا محمد زمانی2
1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات پردیس فارابی دانشگاه تهران
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات پردیس فارابی دانشگاه تهران
محل انتشار :
اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی (aem2017.ir)
چکیده :
امروزه مفهوم نويني كه با پيچيده شدن محيط سازمانها مطرح ميشود، مفهوم «سازمان يادگيرنده» ميباشد. هر چقدر عدم اطمينان محيطي (پيچيدگي وتغييرات محيطي) بالا باشد، سازمانها نياز بيشتري به دانستن و آگاهي گسترده از عوامل محيطي دارند تا بتوانند خود را با تغييرات و تحولات محيطي تطبيق دهند. سازمان يادگيرنده را نوعي از سازمان به شمار ميآورند كه هدف اصلي آن يادگيري است و آموزش و يادگيري در آن نهادينه شده است. براي ايجاد و توسعه سازمانهاي يادگيرنده لازم است گامهاي اوليه را از مدارس و ايجاد عادت به تفكر خلاق و يادگيري دائمي آغاز شود. كسب اطلاعات درست يادگيري در سنين خردسالي و در سالهاي نخستين مدرسه شكل ميگيرد و در طول حيات ادامه مييابد.. در پژوهش حاضر، حجم نمونه تحقيق 134 نفر شامل 97 دبير و 37 مدير بوده كه البته اين افراد از 12 دبيرستان يعني 4 دولتي و 8 غيردولتی با استفاده از روش نمونهگيري تصادفي خوشهاي از جامعه 67 مدرسهاي انتخاب شده است. با استفاده از روش تحقيق توصيفي و به كاربردن پرسشنامهاي كه حاوي 30 سوال 5 گزينهاي بود، ديدگاه دبيران ومديران دبيرستانهاي پسرانه منطقه 4 شهرشيراز، نسبت به يادگيرنده بودن سازمانشان (مدرسه) سنجيده شد. باتوجه به نتایج فرضیه ها، دبيران و مديران مدارس غير دولتی بيش از مدارس دولتي از ويژگيها واصول يك سازمان يادگيرنده برخوردارند، اين اصول و ويژگيها در میان گروه دبيران و مديران دارای تفاوت معنی دار نیست.
کلمات کلیدی :
مدارس دولتي
مدارس غير دولتي
سازمان يادگيرنده
مدارس متوسطه پسرانه منطقه 4 شيراز.