بررسی رابطه بین جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران
بررسی رابطه بین جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران
محسن ملکی1
1) دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج-
محل انتشار :
اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی (aem2017.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران در شرکتهای تولیدی و پتروشیمی پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد. پژوهش حاضر به لحاظ موضوع، از نوع پژوهش های توصیفی-همبستگی، از دید هدف کاربردی بوده و از لحاظ روش، بصورت پیمایشی انجام گرفته است. براساس جمع آوری داده¬ها، پژوهش از نوع بررسی مقطعی می¬باشد و از نوع ارتباط بین متغیرها مطالعه به شیوه تطبیقی انجام گرفته است. جامعه¬ی مورد مطالعه شرکتهای تولیدی و پتروشیمی و مرتبط با آن در بورس اوراق بهادار تهران میباشد که حدودا 280 شرکت می باشد. بر این اساس نمونه آماری از این جامعه تعداد 134 شرکت انتخاب شد. نمونهگیری از روش تصادفي ساده استفاده شده است. روش گرد آوري اطلاعات ميداني کتابخانه¬اي بوده و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه¬ها استاندارد بوده. چون سطح معني داري كوچكتر از 05/0 است و نتيجه آن مبني بر وجود رابطه معنی دار بین جهت-گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران پذیرفته مي¬شود. همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر 574/0 است؛ لذا می توان اذعان نمود که رابطه بین دو متغیر جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران خوب ارزیابی می¬شود. ضریب تعیین برابر 329/0 می باشد که این مقدار نشان می دهد که 32 درصد از تغییرات تصمیم گیری مدیران به میزان جهت¬گیری استراتژیک مربوط می شود.
کلمات کلیدی :
واژگان کلیدی: جهت گیری استراتژیک
تصمیم گیری مدیران و شرکتهای تولیدی و پتروشیمی تهران.