بررسی رابطه بین جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران

بررسی رابطه بین جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران در شرکتهای پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران

محسن ملکی1

1) دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج-

محل انتشار : اولین کنفرانس ملی نقش حسابداری، اقتصاد و مدیریت در توسعه پایدار با تاکید بر اقتصاد مقاومتی (aem2017.ir)
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران در شرکتهای تولیدی و پتروشیمی پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران می¬باشد. پژوهش حاضر به لحاظ موضوع، از نوع پژوهش های توصیفی-همبستگی، از دید هدف کاربردی بوده و از لحاظ روش، بصورت پیمایشی انجام گرفته است. براساس جمع آوری داده¬ها، پژوهش از نوع بررسی مقطعی می¬باشد و از نوع ارتباط بین متغیرها مطالعه به شیوه تطبیقی انجام گرفته است. جامعه¬ی مورد مطالعه شرکت‏های تولیدی و پتروشیمی و مرتبط با آن در بورس اوراق بهادار تهران می‏باشد که حدودا 280 شرکت می باشد. بر این اساس نمونه آماری از این جامعه تعداد 134 شرکت انتخاب شد. نمونه‏گیری از روش تصادفي ساده استفاده شده است. روش گرد آوري اطلاعات ميداني کتابخانه¬اي بوده و ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه¬ها استاندارد بوده. چون سطح معني داري كوچكتر از 05/0 است و نتيجه آن مبني بر وجود رابطه معنی دار بین جهت-گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران پذیرفته مي¬شود. همچنین با توجه به اینکه مقدار ضریب همبستگی بین دو متغیر 574/0 است؛ لذا می توان اذعان نمود که رابطه بین دو متغیر جهت¬گیری استراتژیک و تصمیم گیری مدیران خوب ارزیابی می¬شود. ضریب تعیین برابر 329/0 می باشد که این مقدار نشان می دهد که 32 درصد از تغییرات تصمیم گیری مدیران به میزان جهت¬گیری استراتژیک مربوط می شود.
کلمات کلیدی : واژگان کلیدی: جهت گیری استراتژیک تصمیم گیری مدیران و شرکتهای تولیدی و پتروشیمی تهران.