بررسی تأثیر مدیریت ذینفعان در اجراي پروژه‌های قطار شهري (مطالعه موردي: خط ۱ متروی تهران- ايستگاه تجريش)

بررسی تأثیر مدیریت ذینفعان در اجراي پروژه‌های قطار شهري (مطالعه موردي: خط ۱ متروی تهران- ايستگاه تجريش)

مرضيه نيكخواه بيدختي1 سميه سادات هادي دروئي2 شايان حجت پناه3 محمد معهود4

1) دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت پروژه و ساخت دانشگاه مهرالبرز
2) دانشجوي كارشناسي ارشد مديريت پروژه و ساخت دانشگاه مهرالبرز
3) تدريس يار كارشناسي ارشد مديريت پروژه و ساخت دانشگاه مهرالبرز
4) تدريس يار كارشناسي ارشد مديريت پروژه و ساخت دانشگاه مهرالبرز

محل انتشار : کنفرانس ملی عمران ، معماری و شهرسازی(ncpd.ir)
چکیده :
در جوامع امروزي صنعت زيرسازي با گذشت زمان روبه‌پیشرفت است و مترو شهري نيز جزئی از اين زیرسازی‌ها مي¬باشد كه در احداث و اجراي يك پروژه قطار شهري اين پيشرفت صنعت مقتضي به‌کارگیری افراد و گروه‌هاي مختلفي است و همين موضوع منجر مي¬شود كه در چنين پروژه‌هایی ذينفعان مختلفي حضورداشته باشند، حضور اين ذينفعان چه در صورت تأثيرگذاري و چه تأثيرپذيري موجب بروز انتظاراتي در ذينفع مي¬شود كه لازمه برآورده شدن اين انتظارات مديريت صحيح ذينفعان مي¬باشد. هدف اين تحقیق دستيابي به مدل انتظارات ذينفعان و رفع اين انتظارات است. در روند اين پژوهش براي رسيدن به هدف موردنظر كه بررسی تأثیر مديريت ذينفعان در اجراي پروژه‌های قطار شهري مي¬باشد پس از طي نمودن مراحلي، ابتدا ذينفعان موردنظر در اجراي يك پروژه قطار شهري را با بررسي نمونۀ موردي (خط ۱ متروی تهران- ايستگاه تجريش) تعيين كرده و سپس ذينفعان كليدي شناسایی‌شده‌اند و همچنین انتظارات اين ذينفعان نیز موردبررسی قرار گرفت و گام‌هایی در جهت مديريت صحيح براي رفع انتظارات آن‌ها ذكر گرديد. نتيجه نهايي پژوهش اين مسئله مهم را مطرح مي¬كند كه ذينفعان كليدي در ماتريس قدرت- علاقه، چهار دسته از ذينفعان مدل ميشل، اگل و وود را تشكيل مي‌دهند كه عبارت‌اند از: ذينفعان قطعي، وابسته، خطرناك و مسلط. اميد است ارائه اين پژوهش در راستاي مديريت صحيح انتظارات ذينفعان در اَبَر‌پروژه‌هایی نظیر اجرای قطارشهري مؤثر واقع گردد.
کلمات کلیدی : پروژه‌های قطار شهري مدیریت ذينفعان انتظارات ذینفعان مترو ماتريس قدرت- علاقه اَبَر‌پروژه‌ها