تفاوت های فرهنگی در مذاکرات

پانته آ نیکوسخن طیار1 نگار پورعیسی شیرازی2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، بین الملل ،گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی تاکستان
2) دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، بین الملل ،گروه مدیریت ، دانشکده علوم انسانی ، موسسه آموزش عالی غیر انتفاعی تاکستان

محل انتشار : کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در مدیریت و اقتصاد مقاومتی(ieconf.com)
چکیده :
در عصر تجارت بین الملل و جهانی سازی, مذاکرات میان فرهنگی تبدیل شدن به مهم ترین امر در مدیریت. گزارش زیر، به مفهوم مذاکره و روند آن نگاه می کند. سپس مذاکره بین فرهنگی و برخی از نمونه ها نیز وجود دارد و در نهایت ، برخی از موانع فرهنگی مانند: زبان، تجربه مشترک، طنز، مهارت گوش دادن , زمان و آداب کسب و کار در ﺟﻮاﻣﻊ اﻣﺮوزى، ﺑﻪ ﺳــﺒﺐ آزادى اﻗﺘﺼﺎدى و ﺟﻬﺎﻧﻰ ﺷــﺪن ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺷــﺮﮐﺖ ﻫﺎى ﭼﻨﺪ ﻣﻠﯿﺘﻰ ﺑﺎ ﮐﻢ ﮐﺮدن اﺗﮑﺎى ﺧﻮد ﺑﻪ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﻫﺎى ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ، در ﺗﻼش اﻧﺪ ﺗﺎ ﺑﺮاى ﻧﯿﻞ ﺑﻪ اﻫﺪاف ﺗﺠﺎرى، ﺑﻪ ﻫﻢ ﻧﺰدﯾﮏ ﺗﺮ ﺷﻮﻧﺪ. اﻣﺮوزه، ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﻪ ﺷــﺎﻫﺮگ ﺗﺠﺎرت ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻞ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺷﺪه اﺳﺖ و ﺑﺮاى درك ﺟﺎﯾﮕﺎه ﺗﻔﺎوت ﻫﺎى ﻓﺮﻫﻨﮕﻰدر ارﺗﺒﺎﻃﺎت ﺑﯿﻦ ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ اﯾﻦ ﻋﻠﻢ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺿﺮورت تبدیل شده اﺳﺖ. ﺑﺮرﺳﻰ ﻧﻘﺶ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎى ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ در ﻣﺤﯿﻂ ﻫﺎى ﮐﺎرى ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﻰ و آﮔﺎﻫﻰ از ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﺘﻌﺎﻗﺐ آﻧﻬﺎ در ﻓﺮاﯾﻨﺪ ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﻫﺪف اﺻﻠﻰ اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ اﺳﺖ. ﭘﺲ از ﺑﺤﺚ ﭘﯿﺮاﻣﻮن ﺗﻔﺎوت ﻫﺎى ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ ﻣﺨﺘﻠﻔﻰ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﺳﻄﻮح ﮐﻼن و ﺧﺮد ﺑﺎﻋﺚ اﺧﺘﻼل در ارﺗﺒﺎﻃﺎت و ﻋﺪم درك ﻣﺘﻘﺎﺑﻞ ﺷــﻮد، ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺗﻼش ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﺗﺎ راﻫﮑﺎرﻫﺎﯾﻰ را ﺑﺮاى ﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ رﺳﺎﻧﺪن ﺳﻮء ﺗﻔﺎﻫﻤﺎت اﯾﺠﺎد ﺷﺪه ﺑﻪ واﺳﻄﻪ ﺗﻔﺎوت ﻫﺎى ﻓﺮﻫﻨﮕﻰ، اراﺋﻪ ﮐﻨﺪ.
کلمات کلیدی : مذاکرات مذاکرات میان فرهنگی اختلافات در مذاکرات توافقنامه