بررسي رابطه بین جامعهپذیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی هویت سازمانی در بیمارستان بقیة ا... الاعظم علی آبادکتول
بررسي رابطه بین جامعهپذیری سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی هویت سازمانی در بیمارستان بقیة ا... الاعظم علی آبادکتول
خلیل نجفی1
1) کارشناس ارشد مدیریت دولتی، گروه مدیریت، واحد علي آبادكتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علي آباد كتول، ایران
محل انتشار :
کنفرانس ملی تحقیق و توسعه در مدیریت و اقتصاد مقاومتی(ieconf.com)
چکیده :
در این تحقیق رابطه بین جامعهپذیری سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی با توجه به نقش میانجی هویت سازمانی مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق توصیفی، پیمایشی و از نوع همبستگی میگردد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کارکنان بیمارستان بقیة ا... الاعظم علی آبادکتول به تعداد 400 نفر میباشد که با توجه به جدول کرجسی و مورگان 200 نفر بعنوان نمونه آماری انتخاب گردیدند. جهت انتخاب نمونه مناسب از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. روش جمعآوری دادهها نیز میدانی و کتابخانهای و ابزار آن پرسشنامههای استاندارد جامعهپذیری سازمانی «تائورمینا»، پرسشنامه هویت سازمانی «چنی» و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی «پودساکوف» میباشد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها بر حسب فرضیههای این پژوهش، از روش آمار توصیفی و آمار استنباطی، که جهت انجام تحلیل عاملی از نرمافزار SPSS و جهت بررسي و تحلیل فرضیات تحقیق از روش معادلات ساختاری از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان داد که بین اجتماعیسازی زبانی (0.33)، اجتماعیسازی اهداف و ارزشها (0.78) و اجتماعیسازی تاریخی (0.26) با هویت سازمانی (0.77) رابطه معنیداری وجود دارد. بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی (0.96) رابطه معنیداری وجود دارد. بین اجتماعیسازی زبانی (0.67)، اجتماعیسازی اهداف و ارزشها (0.84) و اجتماعیسازی تاریخی (0.27) با رفتار شهروندی سازمانی (0.77) رابطه معنیداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
جامعهپذیری سازمانی
هویت سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی