مقایسه مولّفه های کیفیت روابط زناشویی زنان معلم متاهل و خانه دار (مطالعه موردی شهرستان الیگودرز)

مقایسه مولّفه های کیفیت روابط زناشویی زنان معلم متاهل و خانه دار (مطالعه موردی شهرستان الیگودرز)

ناهید زینی حسنوند1 هنگامه سادات موسوی2

1) نویسنده مسئول و عضو هیئت علمی دانشگاه حضرت آیت اله العظمی بروجردی ره
2) کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد

محل انتشار : کنفرانس ملی تحقیقات کاربردی در علوم انسانی و روانشناسی(ahpconf.com)
چکیده :
چکیده هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه کیفیت روابط زناشویی زنان معلم متاهل و خانه دار شهرستان الیگودرز بود. این پژوهش به صورت علی- مقایسه ای انجام شده است و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه زنان معلم متاهل و شاغل در مقطع ابتدایی شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی جاری ( 200 نفر) و همچنین، زنان خانه دار شهرستان الیگودرز نیز به عنوان گروه مقایسه بوده اند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران تعداد 132 نفر از زنان معلم و 132 نفر از زنان خانه دار شهرستان الیگودرز به عنوان گروه مقایسه و همتا انتخاب شده اند. روش نمونه گیری زنان معلم به صورت هدفمند غیرتصادفی و همتاسازی گروه نمونه بر حسب سن، جنس، میزان تحصیلات و تعداد فرزندان انجام شده است. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از مقیاس پرسشنامه کیفیت روابط زناشویی ( باسبی، کران، لارسن و کریستنسن،۱۹۹۵) استفاده شده است. داده ها توسط آزمون های آمارتوصيفي و آماراستنباطي (آزمون استودنت) و رگرسیون چند گانه با استفاده از نرم افزار SPSS تحلیل شدند. یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که زنان معلم و خانه دار شهرستان الیگودر از نظر توافق، رضایت و انسجام تفاوت معناداری دارند.. نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش به نظر می رسد شاغل بودن زنان، سهم قابل توجهی در بهبود کیفیت روابط زناشویی داشته است.
کلمات کلیدی : کلیدواژه ها: انسجام زناشویی توافق زناشویی رضایت زناشویی زنان معلّم متاهل و زنان خانه دار کیفیت روابط زناشویی