بررسی اثر فاصله مهار جانبی تیر در رفتار قاب خمشی فولادی تحت اثر بار جانبی

بررسی اثر فاصله مهار جانبی تیر در رفتار قاب خمشی فولادی تحت اثر بار جانبی

سجاد رجبی1 مهرزاد تحملی رودسری2

1) دانشجوی کارشناسی ارشد؛ موسسه آموزش عالی زاگرس؛ گروه عمران؛ کرمانشاه؛ ایران
2) گروه مهندسی عمران ، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران

محل انتشار : چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(4icrsie.com)
چکیده :
در این تحقیق بررسی اثرتعداد مهار بر رفتار قاب های خمشی فولادی مورد بررسی قرار گرفت. مدل های این تحقیق قاب یک طبقه و یک دهانه می باشد. بار گذاری بصورت جابجایی کنترل بر انتهای تیر وارد شد. ابتدا قاب بدون مهار جانبی تیر تحلیل شد. در تحلیل ابتدا قاب با یک مهار جانبی تحلیل شد. در تحیل دوم تعداد 2 مهار در تیر قرار داده شد. در تحلیل سوم 3 مهار به فواصل مساوی در تیر قرار داده شد. تعداد مهارها تا 10 مهار با فواصل مساوی تحلیل شد. برای هر 10 تحلیل نمودار نیرو تغییر مکان ترسیم و با هم مقایسه گردید. سپس برای 3 مقطع مختلف تحلیل ها انجام و نمودارهای نیرو تغیییر مکان ترسیم گردید. یافته های تحقیق نشان می دهد زمانی که فواصل مهار کمتر میشود سطح نیرو افزایش می یابد اما این افزایش فاصله از تعداد مهار مشخصی به بعد قابل توجه نبود و این مدل بعنوان فاصله بهینه مهار منظور شد. نتایج تحقیق برای 3 مقطع مختلف نشان می دهد که فاصله توصیه شده مهارهای جانبی در مبحث دهم مقررات ملی ساختمان کاملا در جهت اطمینان نمی باشد، نتایج این تحقیق این موضوع را تایید کرد که در عمل نیاز به مهارهای با فواصل نزدیک تری وجود دارد.
کلمات کلیدی : قاب خمشی فولادی تحلیل پوش آور مهار جانبی تیر تحلیل المان محدود غیرخطی.