Guiding Principles for Designing Educational Architectural Spaces with an Anxiety- Reduction Approach
Guiding Principles for Designing Educational Architectural Spaces with an Anxiety- Reduction Approach
Kimia sadat Tabibzadeh1 Mahyar Ardeshiri2 Bahareh Banazadeh3
1) Master of Architecture, Graduated of Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran,
2) Assistant Professor, Faculty of Arts and Architecture, Shiraz University, Shiraz, Iran,
3) Instructor, Ph.D. Researcher, University of Tehran University,Instructor of Apadana Institute of Higher Education, Shiraz, Iran,
محل انتشار :
چهارمین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و مهندسی و کنگره بین المللی عمران، معماری و شهرسازی آسیا(4icrsie.com)
Abstract :
مسائل روانی در سطوح مختلف زندگی بشر حائز اهمیت است. این مسائل در سنین کودکی و نوجوانی که مراحل رشد و شکلگیری شخصیت فرد میباشد، نیازمند توجه عمیقتری است. خاطرات و اتفاقات دوران تحصیل، چه خوب و چه بد در ذهن ناخودآگاه فرد، باقی مانده و تا پایان عمر در بزنگاههای مختلف خودنمایی میکند؛ از اینرو، این پژوهش بر موضوع «اضطراب» تمرکز نموده و سعی مینماید با مطالعه نقش معماری فضا بر اضطراب، در جهت بهبود کیفیت مدارس و ارتقاء سطح آموزشی، الگویی جهت طراحی فضایی درخور، ارائه نماید. هدف از پژوهش پیش رو، تعیین کردن عوامل محیطی و کالبدی فضای مدارس در تشدید اضطراب دانشآموزان و تدوین اصول راهنما جهت طراحی مدارس متناسب با ویژگیهای خاص نوجوانان در مقطع دبیرستان میباشد. به منظور تحقق اهداف پژوهش، روش تحقیق به کار گرفته شده، از نوع کیفی و توصیفی- تحلیلی است و ابزار گردآوری دادهها شامل مطالعات کتابخانهای، اسناد و مدارک موجود و کتب و سایتهای مربوطه بودهاست. ابتدا به بررسی مبانی نظری مرتبط با موضوع پرداخته شده؛ سپس عوامل مؤثر در طراحی فضاهای آموزشی با تأکید بر کاهش اضطراب در دانشآموزان، دستهبندی شدهاند و در انتها یک چک لیست جهت طراحی این فضاها برای طراحان و معماران ارائه شدهاست. رعایت این موارد در معماری فضاهای آموزشی میتواند نقش بسزایی در کاهش اضطراب دانشآموزان ایفاء نماید.
Keywords :
اصول راهنما
طراحی معماری
فضاهای آموزشی
اضطراب
نوجوانی.